De konijnen kozen het hazenpad

A van Steeg 30 april 2020
Frank de Bont heeft al twintig jaar in Groningen zijn eigen dierenartsenpraktijk. Wekelijks is hij te horen op Radio Noord waar hij vragen van luisteraars beantwoordt. Nu heeft hij ook zijn tweede boek uitgebracht waarmee hij ooit voor de lol begon. In De konijnen kozen het hazenpad deelt hij opnieuw korte verhalen met de lezer. Eerder bracht hij Komt een koe bij de dokter uit die hem de titel Gronings Schrijftalent 2018 opleverde.

Wat direct opvalt, is de fijne schrijfstijl die Frank de Bont hanteert. De verhalen zijn grappig, leerzaam en niet al te lang. In ruim twintig verhalen neemt hij de lezer mee in zijn verhalen waarbij hij ook zo af en toe zijn kinderen en eigen hond betrekt. Hierdoor is een spontaan boek ontstaan dat makkelijk wegleest en ook nog geregeld humor kent. Hij weet de informatie op een boeiende en simpele wijze te delen met de lezer. Hierdoor is De konijnen kozen het hazenpad niet alleen een leuk en informatief boek, maar levert het ook nog heerlijke leesuurtjes op.

Het eerste verhaal is er gelijk een dat de lezer aan het lachen zal krijgen. Hij vertelt waarom hij zijn horloge aan de rechterpols draagt in plaats van aan de linkerkant. Hij weet op een humoristische wijze de lezer een leuk verhaal te vertellen dat ook informatie geeft. Hier ligt ook de kracht van deze verhalenbundel. Een ander verhaal dat erg leuk is, is wanneer Frank naar de rechtbank moet voor een verkeersboete. Maar ook het verhaal waarin hij vertelt over de informatieavond die hij heeft met verloskundigen en de risico’s van overdraagbare ziekten van dieren op het ongeboren kind.

De konijnen kozen het hazenpad nodigt uit om door te lezen, omdat de verhalen zo leuk zijn, maar het is nog leuker om per keer één verhaal te lezen. Hierdoor heb ik er nog langer van genoten. Maar niet alle verhalen gaan over dingen die hij persoonlijk heeft meegemaakt in zijn eigen werk. Hij bespreekt ook exotische dieren zoals slangen en meerdere verhalen worden opgevrolijkt met leuke kleurrijke foto’s.

Nadat ik de verhalen gelezen had, was ik een beetje teleurgesteld. Ik had nog meer van dit soort informatieve en leuke verhalen willen lezen. Zo leuk is dit boek en de schrijfstijl van Frank de Bont. Ik hoop dat hij in de toekomst van zijn schrijfhobby nog meer boeken zal gaan uitbrengen. De verhalen die hij nu gedeeld heeft, zijn te leuk om niet met de lezer te delen. Echt een aanrader voor lezers die meer willen lezen over dieren en ook nog een leuke en makkelijke verhalenbundel willen lezen.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg