Lezersrecensie

Prachtig historische roman gebaseerd op waargebeurde feiten (4.5*)

A van Steeg 07 juni 2024
De laatste libelle vertelt een bijzondere geschiedenis over de zachtmoedige blauwe mensen van Kentucky. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten wat maakt dat ik het boek, een historische roman graag wilde lezen. Maar is het verhaal net zo indrukwekkend als ik van tevoren had gehoopt? Is mijn kennismaking met Kim Michele Richardson goed bevallen?

Cussy Carter ook wel libel genaamd is pas 19 jaar, maar heeft geen makkelijk leven als een van de laatst blauwe mens in Kentucky. Samen met haar vader, die in de mijnen werkt, woont ze ver weg in de bossen. Toch heeft Cussy een baan waar ze van houdt. Ze brengt namelijk namens de Packhorse Liberians als paardenkoerier boeken rond naar mensen die ver in de heuvels wonen en in armoede (over)leven. Het werk is zwaar samen met haar dwarse maar liefdevolle ezel Junia. Maar haar werk geeft haar voldoening als ze ziet hoe blij de mensen zijn met de boeken die ze rond brengt, maar ze ziet ook de andere kant van de medaille waar jonge kinderen door armoede overlijden. Thuis heeft ze haar zorgen om haar vader die zich inzet voor de mijnen, maar als blauwe heeft hij het ook niet makkelijk.

Als Cussy naar een kort maar lastig huwelijk weer thuis is gaan wonen, wil haar vader graag opnieuw een man voor haar vinden, maar wie wil er nu trouwen met een blauwe. Op haar werk, maar ook daarbuiten zijn er mensen die een pijnlijke mening hebben over haar kleur en als een medicijn blijkt aan te slaan, wordt ze nog steeds als blauwe gezien. Zal Cussy haar geluk als een van de laatste blauwe vinden? En wat als ze onverwacht nog wat op haar pad krijgt? Weet ze dan haar hart te volgen ondanks de consequenties?

Wow! Wat is De laatste libelle een prachtig verhaal geworden. Het is inderdaad, zoals op de voorflap te lezen is, een zintuiglijk verhaal, maar ook een onbekende geschiedenis die mij aangreep. Wat moet het moeilijk zijn geweest dat mensen zo veroordelend over je waren en je dan toch staande zien te houden binnen de maatschappij. De blauwe mensen bleken een zeer zeldzame aandoening methemoglobinemie te hebben waardoor ze blauw kleurde. Een aandoening waar ze niks aan konden doen, maar wel tekenend waren voor hun dagelijks leven.

Richardson weet het verhaal langzaam op te bouwen tot een prachtig eind. Wat is Cussy toch een prachtige vrouw die haar eigen leven durfde te leiden, maar ook geleid werd door buitenstaanders. Dit alles maakt haar tot een sterke jonge vrouw. Het boek kent een prachtige blauwe uitstraling wat het boek toch wel wat extra’s geeft. Ik las De laatste libelle met veel plezier en ik voelde met momenten echt de emoties en had moeite om het droog te houden. Ik werd echt het verhaal ingetrokken en voelde zo mee met de veroordelingen en gebeurtenissen. Geef nooit op; dat is echt het motto van Cussy wat mij betreft.

Ik ben onder de indruk van De laatste libelle en zal dit boek waarschijnlijk hoog laten eindigen in mijn top 10 van 2024. Een pijnlijke geschiedenis die nu eindelijk een gezicht heeft gekregen. Richardson heeft met een prachtige schrijfstijl dit verhaal gedeeld met de lezer en verdient gewoon een hoge beoordeling. 4.5 sterren voor deze prachtige historische roman die is gebaseerd op ware feiten.

Meer recensies van A van Steeg

Gesponsord