Een boeiend verhaal!

A van Steeg 05 september 2019
Uitgeverij Brouwerij mocht dit jaar haar 12,5 jubileum vieren en besloot dit op een bijzondere en passende wijze te vieren. Het boek De reizen van Ólafur Egilsson werd naar het Nederlands vertaald en speciaal uitgegeven voor dit jubileum.
In 1741 werd het manuscript van Ólafur Egilsson voor het eerst gepubliceerd. Het manuscript zelf werd in 1628 geschreven. Uiteindelijk werd het boek in 1969 in het IJslands uitgebracht en werd dit boek in 2008 ook nog in het Engels uitgegeven. In 2016 volgde nog een wetenschappelijke editie in Amerika, en nu in het Nederlands.
Ólafur‘s reisverhalen worden jaren later dus nog steeds gelezen en vertaald. Ik moet zeggen dat ik verrast ben door de inhoud van De reizen van Olafur Egilsson. Het is een mooi verhaal dat goed is vertaald en waar er vragen zijn over de gebeurtenissen, worden deze aangegeven en uitgelegd.
In De reizen van Ólafur Egilsson lezen we hoe in de zomer van 1627 de zuidkust van IJsland geplunderd wordt door Barbarijse zeerovers uit Noord- Afrika. Uiteindelijk worden bijna 400 mensen voor de slavernij meegenomen op de schepen. Dominee Olafur Egilsson en zijn gezin waren een van de gevangenen die mee werden gevoerd naar Algiers.
Ólafur is al op leeftijd, begin zestig jaar, wanneer is ze in Noord-Afrika aankomen. Hij krijgt de opdracht terug te keren middels een vrijbrief, maar zonder geld. Hij dient bij de Deense koning losgeld te vragen om zijn familie vrij te kopen. Dit resulteert in een lange en bijzondere reis langs meerdere landen. Zo reisde hij alleen via Noord-Afrika naar Italië, via Nederland naar IJsland. Een lange tocht die niet zonder risico was destijds.
De reizen van Ólafur Egilsson is een persoonlijke documentaire die is toevertrouwd aan het papier en zeer de moeite waard is om te lezen. Deze geschiedenis was voor mij onbekend, wat het boek voor mij een extra dimensie gaf. Want de geschiedenis kent veel indrukwekkende verhalen die belangrijk zijn voor ons leven nu.
Wat het boek zo prachtig maakt, is dat het op een persoonlijke manier geschreven is met een vrij uitgebreide en observerende invalshoek. Er gebeurt veel in het verhaal. het beschrijft niet alleen de reis, maar gaat ook over het leven van Ólafur Egilsson. Wie geïnteresseerd is in een mooi geschiedenisverhaal, moet dit boek echt lezen.
Bijzonder dat Ólafur Egilsson zijn verhaal aan het papier heeft toevertrouwd. Niet iedereen kon lezen en schrijven in die tijd, waardoor veel geschiedenis nooit gedocumenteerd is. Dit verhaal leeft en vertelt een buitengewone ervaring en geschiedenis. De verschillende Bijbelteksten maken het geheel compleet.
De hardcoverversie inclusief leeslint maakt het boek tot een plaatje en het zal dan ook een mooi plekje krijgen op mijn boekenplank.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg