De verloren vader

A van Steeg 15 januari 2020
Diney Costeloe heeft met De verloren vader haar vierde boek op de Nederlandse markt gebracht. Wederom gaat ook dit verhaal over de oorlog. In het Engels kwam het boek uit met de titel The Lost Soldier.

In een Engels dorpje worden voor acht verloren soldaten die tijdens de Grote Oorlog op de Vlaamse velden omkwamen, in 1921 bomen geplaatst. Al snel krijgt het de naam het Essenbosje. Niet veel later blijkt er een negende boom bij geplant te zijn, maar niemand weet door wie en wie De onbekende soldaat is. Hiermee start het verhaal ook. Wie was die vrouw met het kind, die het negende exemplaar aan deze herdenkingsplek heeft toegevoegd?

Rachel Elliott, journaliste, wordt op een dag voor haar werk naar een bijeenkomst in een dorp gestuurd.
Ze verwacht een standaardklus, maar dit blijkt zeker niet het geval. Want wat blijkt, de geplande bouwplannen zullen ervoor zorgen dat het Essenbosje wordt verwijderd. Een van de oudere bewoners is hier faliekant op tegen, wat zo’n indruk maakt op de rest, dat Rachel besluit uit te zoeken waarom en voor wie de bomen zijn geplant.

Afwisselend leest het verhaal zich verder in de tijdsperiode 1915 en 2001. Tijdens haar zoektocht ontdekt Rachel een indrukwekkend verhaal over de overleden soldaten. Ze hebben hun leven opgeofferd voor het land. Naast deze soldaten vertrokken ook twee vrouwen naar Frankrijk om daar bij een klooster gewonde soldaten te verzorgen. Het zijn Sarah Hurst en haar dienstmeisje Molly. Al snel werken beiden zich een slag in de rondte om alle soldaten te verzorgen. Wanneer een bekende soldaat verzorgd moet worden, raakt Molly verliefd op zijn maat Tom, die slechts lichtgewond raakt. Maar de meiden hebben een belofte afgelegd geen relaties aan te gaan met de soldaten.

Na een tijdje moet Tom terug het veld in en ze beloven elkaar de liefde en de trouwplannen zijn in de maak, echter Molly is nog geen 21. Dan raakt Molly zwanger van Tom en ze hopen te trouwen voor het kind geboren wordt. Dit is voor Molly en het kind belangrijk om erkend te worden. Helaas gooit de oorlog roet in het eten en moet Tom vechten om Molly nog te kunnen zien. Als hij een vrijwaring krijgt, is het een kwestie van tijd, maar is deze tijd nog voldoende voor dit jonge verliefde stel? Hoe zal het met Tom en Molly aflopen?

Diney Costeloe heeft wederom een afwisselend verhaal in het heden en verleden geschreven, dat zorgt voor een paar heerlijke leesuurtjes. Dit keer vond ik het verhaal vrij voorspelbaar en ik hoopte stiekem op een verrassing in het verhaal. Toch heeft ze het verhaal goed opgebouwd en komt de lezer steeds meer te weten. Dat uiteindelijk Rachel familie van Tom en Molly blijkt te zijn, is alleen al snel duidelijk.

De verloren vader is gebaseerd op verhalen uit de Eerste Wereldoorlog. Het blijft bijzonder om te lezen hoe het destijds geweest moet zijn. We kennen alleen de verhalen van onze geschiedenislessen, maar het is zoveel meer dan dat.

Ik vind De verloren vader een makkelijk leesbaar en vrij goed opgebouwd verhaal. Historische romans blijven belangrijk om onze geschiedenis niet te vergeten. Al met al heb ik een aantal ontspannen leesuurtjes gehad met dit vierde boek van Diney Costeloe.
3.5 sterren

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg