Een mooie verhalenbundel

A van Steeg 22 september 2020
Nayrouz Quarmout is een Palenstijnse auteur die opgroeide in Damascus, maar in 1994 terugkeerde naar de Gazastrook. Haar ervaringen als opgroeiende vluchteling in een kamp in Syrië heeft ze deels verwerkt in dit boek.

In totaal 11 korte verhalen heeft ze gebundeld in De Zeemantel & andere verhalen. De verhalen zijn divers en geven de lezer zeker een kijkje in hoe haar leven destijds is geweest. Wat ik bijzonder aan de verhalen vind, is dat Quarmout de positieve pen weet te hanteren. Het was zeker niet makkelijk, maar toch geeft ze de verhalen energie. Naast haar ervaringen over het vluchtelingenkamp schrijft ze ook over de Gaza. Hoe alles vernield is en de mensen de puinhoop weer moeten zien op te bouwen. De generatieverschillen en culturen komen in haar verhalen ook aan bod.

De Zeemantel & andere verhalen geeft een interessant kijkje in het leven van een Palestijn. Doordat ze de verhalen steeds vanuit een ander perspectief beschrijft, krijgt deze verhalenbundel een krachtige uitstraling. De schrijfstijl die Quarmout hanteert, is prettig en zorgt ervoor dat je de verhalen het liefst achter elkaar door zou willen lezen. Toch zijn de verhalen zo verschillend dat ze het verdienen om apart gelezen te worden. Ik heb een aantal verhalen al een paar keer herlezen. Het zijn verhalen die inspireren, ook al kennen ze een moeilijke achtergrond. Het leven van de Palestijnse bevolking is zeker niet makkelijk, maar Quarmout geeft hun op deze wijze wel een gezicht.

In haar dagelijks leven is Nayrouz Quarmout ook activiste. Momenteel zet ze zich in om gender en identiteit bespreekbaar te maken. Daarnaast wil ze ook de politieke en economische rol van vrouwen versterken. Deze kracht om anderen een gezicht te geven is ook voelbaar in De Zeemantel & andere verhalen.

Wie graag verhalenbundels leest, zou deze bundel echt aan zijn collectie moeten toevoegen. Het is een interessant, krachtig en boeiende verhalenbundel die bij mij indruk heeft achtergelaten. De cover daarnaast is ook zo mooi dat deze een waardige plek in de boekenkast verdient. Al met al is deze hardcoverversie een pareltje zowel aan de buiten- als binnenzijde.

De Zeemantel & andere verhalen is in samenwerking met Oxfam Novib uitgegeven.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg