Een prachtig boek!

A van Steeg 13 december 2019
Frauke Heyde bracht in februari 2019 haar gedichtenbundel Liefde na liefde op de markt, die mij wist te raken door kracht en eenvoud. Toen ik las dat ze nu zou debuteren met deze roman, was ik direct nieuwsgierig. Zou deze net zo mooi en pakkend zijn als haar gedichten? Nou zeker weten!

In Een plek waar eenzaamheid niet bestaat lezen we over een tiental personen die wonen in de hechte gemeenschap Black Valley. Het oude pretpark dat al jaren bestaat, is een belangrijk gegeven voor de gemeenschap .

We maken onder andere kennis met Bobonne, een oudere vrouw die een pension bestiert en in haar vrije tijd levensechte poppen maakt. Haar zoon is burgemeester en haar kleindochter is op zoek naar haar eigen ik. Daarnaast maken we kennis met John die door Anna wordt verlaten. Hij besluit uit woede het reuzenrad in brand te steken en krijgt hierbij hulp van de nachtbewaakster Celeste. Zij steekt het spookhuis in brand van Erik en Trudy. Hun dochter Jane is de vriendin van Celeste. Naast deze personages leren we ook nog de rechercheur kennen die er twee relaties op nahoudt.

Alle personages hebben zo hun problemen, verleden en gedachtes. In korte hoofdstukken, verteld vanuit een van de personages, leren we eenieder stap voor stap beter kennen en blijkt dat hun gedachtes en gevoelens ervoor gezorgd hebben dat de dingen in hun leven niet zomaar gebeuren.

‘Geheimen zijn wij die denken dat we niet goed genoeg zijn’

Frauke Heyde heeft veel thema’s verwerkt in het boek. Zo komt er onder andere ongewilde kinderloosheid aan bod, maar ook vertrouwen, onvoorwaardelijke liefde, verlies, rouw, homoseksualiteit, geheimen, overlijden en groepsseks.

Op een prachtige bijna simplistische wijze weet de auteur de personages tot leven te brengen, waarbij de poëtische zinnen zeker van grote waarde zijn. De personages worden zo mooi uitgewerkt, ook al heeft iedereen zo zijn problemen en verleden. Alle gebeurtenissen en gedachtespinsels zijn zo waardevol voor het verhaal dat ik na het lezen van dit boek alles heb moeten laten indalen. Het is een prachtig geschreven boek en echt uniek in zijn soort.

Bijzonder aan het verhaal is dat het zich afspeelt in een korte periode, te weten tussen dinsdagavond 5 november en woensdagochtend 6 november. Toch had ik tijdens het lezen niet het idee dat het maar zo’n kort tijdsbestek betreft. De zinnen zijn kort en krachtig en geven het verhaal body.
Een plek waar eenzaamheid niet bestaat heeft mij geraakt en ik ben fan geworden van Frauke Heyde. Ze laat zien dat taal op verschillende manieren gebruikt kan worden en ze weet als geen ander dit aan het papier toe te vertrouwen.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg