Wat is er aan de hand binnen de familie Darker? (3.5*)

A van Steeg 12 april 2024
Een voor een is alweer het vijfde boek wat in Nederland is vertaald en waar menig lezer zeker naar uitkeek. Alice Feeney neemt de lezer in deze psychologische thriller mee naar de Darkers familie waar oma haar 80-jarige verjaardag viert en iedereen heeft uitgenodigd om haar verjaardag te vieren. Maar wat als er steeds iemand overlijdt? Wat is daar de reden van?

Daisy Darker heeft het als kind niet makkelijk als blijkt dat ze een hartprobleem heeft. Maar dit is niet alleen hetgeen wat ze lastig vind. Ze heeft nog twee oudere zussen die alles lijken te mogen, een moeder die liever voor haar carrière gaat, haar vader die bijna nooit thuis is en drank niet schuwt en dan zijn haar ouders ook nog eens gescheiden. Maar Daisy houdt zich in dit alles staande en heeft een goede band met haar oma Nana. Als Nana, jaren later, op Halloween haar familie uitnodigt en Connor die veel over de vloer komt sinds zijn jeugd, spreekt oma haar testament uit. Niet veel later, klokslag 12 uur `s avonds, valt het eerste slachtoffer. Wat gebeurt er daar in het huis van oma die door het hoge water ook nog eens van het vaste land is gescheiden? En hoe komen de oude videobanden nu opeens naar boven, wordt er gevraagd deze te bekijken en zeker ook te beluisteren?

Een voor een is een sterk opgebouwde psychologische thriller die de lezer lang in het ongewisse houdt. Mooi om te zien dat het gedicht een belangrijke rol speelt tijdens de overlijdens en het eind is zeker onverwacht, al vond ik hem niet heel sterk. Want de doorgewinterde lezer zal op een gegeven moment wel een vermoeden krijgen hoe het zit met Daisy. Maar Feeney heeft meer plottwist verwerkt in het verhaal waardoor de lezer niet alles goed zal voorspellen.

Ik was heel benieuwd naar Een voor een omdat ik de boeken van Feeney heel wisselend vind qua inhoud. Maar haar vlotte schrijfstijl met niet te lange hoofdstukken, lezen altijd lekker weg. Eerlijk gezegd had ik iets meer van het eind verwacht, maar in de basis is dit zeker geen slecht verhaal. Want het heden en verleden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat weet Feeney goed te verweven.

Feeney mag wat mij betreft zeker nog meer boeken uitbrengen want ik vind haar boeken lekker vlot weglezen. Helaas was Een voor een niet helemaal wat ik van had verwacht, maar het basisverhaal is zeker niet slecht. Ik geef graag 3.5 sterren voor Een voor een.

Meer recensies van A van Steeg