Kun je gekte genezen?

A van Steeg 13 september 2019
Auteur Elle Lepoutre en illustrator Marianne Eijgendaal hebben met Eilandgekte hun derde boek geschreven en geïllustreerd in deze Eilandreeks. Zodra je het boek openslaat, is te lezen dat er ontbrekende letters in het boek te vinden zijn omdat het met het brein van de Blauwe Man niet goed gaat. De ontbrekende woorden zorgen voor een woord. Een boek met een extra verrassing dus!

Eilandgekte is voor het eerste boek die ik mocht lezen. Keila speelt de hoofdrol in deze serie en krijgt dit keer te maken met een ongeluk. Treinconducteur Blauwe Man is na een ongelukje zijn geheugen kwijt geraakt. Hij is letterlijk de kluts kwijt. Maar hoe krijgt hij deze terug?

Keila krijgt gelukkig weer hulp van haar beste maatje Jon en ze verzinnen allerlei oplossingen om Blauwe Man weer zijn geheugen terug te geven. Zal het helpen om naar Zebra te luisteren? Of moeten ze juist een machine ontwikkelen die de hersenen van Blauwe Man kunnen opmeten? Samen bedenken ze de gekste dingen om Blauwe Man te helpen. Zal het ze gaan lukken?

Eilandgekte is vlot en interactief geschreven. Het nodigt kinderen uit om mee te denken met Keila en Jon. De illustraties van Marianne Eijgendaal zijn super, maar ze heeft niet alle tekeningen zelf getekend. Ze heeft hulp gekregen van Lars Deltrap, Gertie Jaquet, Marleen Heidweiller, Georgien Overwater en Yu Watanabe. Voor in het boek is terug te vinden welke illustratie door welke illustrator is getekend.

Eilandgekte is een boek die kinderen vanaf een jaar of 10 goed zelfstandig kunnen lezen. Door de prachtige bijna poëtische schrijfstijl heb je als lezer het gevoel onderdeel van het verhaal te zijn. Ik hoop dat er nog veel boeken zullen volgen in deze eilandreeks. Ik ben benieuwt welke avonturen Keila nog zal gaan meemaken.

En op eind van het boek is natuurlijk de vraag: Heb jij het ontbrekende woord kunnen vinden? Was het lastig om het woord samen te stellen?

4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg