Een interessant graphic novel

A van Steeg 06 november 2019
Franklin vertelt een verhaal kort na de Operatie Market Garden. Het is dan september 1944. De subtitel luidt: Een Nederlands bevrijdingsverhaal, maar de tekst is niet alleen maar Nederlands in deze graphic novel.
Het verhaal is gebaseerd op historische bronnen, waaronder dagboekfragmenten. Het boek wordt niet alleen opgetekend als verhaal, maar er zijn onder andere ook mailwisselingen te lezen, een kopie van een krantenartikel en spullen die tijdens de oorlog zijn gebruikt.
Franklin is een verhaal dat snel leest, maar zeker de moeite waard is om vaker te bekijken. Het verhaal is goed opgezet, waardoor het een lust voor het oog is. Een goed evenwicht tussen tekst en illustratie zorgt ervoor dat het verhaal tot leven komt.

Gelezen voor het blog In de boekenkast
Illustratie: Brian Elstak
Dit jaar vierden we dat 75 jaar geleden Operatie Market Garden heeft plaatsgevonden. We kennen maar een deel van de verhalen, maar dit verhaal raakte me. Tijdens de oorlog raakt Liesbeth, een Nederlands meisje, zwanger van Franklin, een Afro-Amerikaanse soldaat. Ze zet een bastaardkind op de wereld, dat ook nog eens een gemengde huidskleur heeft. Voordat ze Franklin kan vertellen dat ze zwanger is, is hij alweer vertrokken. Een moeilijke tijd breekt aan.
Frances is de kleindochter van Liesbeth. Zij besluit na vele jaren op zoek te gaan naar haar afkomst. Dit wordt in dit boek op een mooie wijze verteld en opgetekend. Een verhaal dat een andere kant van de Tweede Wereldoorlog vertelt.
Ik heb Franklin meerdere keren bekeken. Het is een interessant verhaal, mede doordat het is gebaseerd op historische bronnen. Dit maakt dat ik met een ander beeld naar het verhaal keek. Wat moet het moeilijk zijn geweest voor Liesbeth.
Franklin- Een Nederlands bevrijdingsverhaal is een aanrader voor diegene die geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog. Het boek is wel zo uit, maar het leent zich goed om meerdere keren te lezen of te bekijken. De tekst is verdeeld in twee talen. De hoofdtaal is Nederlands, maar een deel is in het Engels, omdat Franklin voor het Amerikaanse leger werkte.

Meer recensies van A van Steeg