Aanrader voor lezer die op zoek zijn naar innerlijke vrede en werkelijke vrijheid

A van Steeg 24 november 2022
Wie zou niet happy door het leven willen gaan en goed in zijn vel willen zitten? Helaas geldt dit niet voor iedereen en daarom sprak mij dit boek direct aan. Welke handvatten weet Gabrielle Bernstein de lezer aan te bieden met Happy days om werkelijke vrijheid en innerlijke vrede te ervaren en te beleven?

Op de cover is Bernstein te zien met een uitnodigende glimlach op haar gezicht. Dit gaf voor mij direct het gevoel dat dit een persoonlijk boek zou worden waarin ze haar eigen leven als leidraad zou durven nemen om de lezer mee te nemen in het proces van innerlijke vrede en werkelijke vrijheid. Veel boeken zijn hierover al geschreven, maar ik lees dit genre graag om te zien en te ervaren hoe er nieuwe technieken zijn om met jezelf aan de slag te gaan. Dit is helaas niet altijd te vinden in zelfhulpboeken, maar dit boek sprak mij aan, om welke onbekende reden dan ook.

Happy days is een boek die gemakkelijk en persoonlijk is geschreven. De auteur neemt haar eigen leven als voorbeeld, maar weet dit wel zo te kantelen dat de lezer naar zijn eigen leven weet te kijken. Op een begrijpelijke manier neemt ze de lezer mee in wat een grote en kleine trauma is voor jouw als persoon, iets wat op elk moment van het leven je kan overkomen. Want niet alleen een groot trauma kan een trigger zijn dat je niet lekker in je vel zit, maar het kan ook een klein trauma zijn die je kan tackelen in bepaalde situaties. Maar juist deze trauma’s kunnen je helpen om uiteindelijk werkelijke vrijheid te voelen en je innerlijk goed te laten voelen. Want je bent niet je trauma, maar het is een gevoel en beleving die met je aan de haal kunnen gaan.

Bernstein heeft al meerdere boeken geschreven, maar dit was voor mij de eerste kennismaking met haar werk. Ze heeft een fijne en uitnodigende schrijfstijl die de lezer actief laat mee doen. Ze weet haar persoonlijke situatie zo om te buigen dat je als lezer naar jezelf durft te kijken. Ik vind het geen zweverig boek, maar een fijn hulpboek die je actief naar je eigen ik laat kijken. Wie graag aan de slag wil gaan met zijn eigen leven en meer vrijheid en vrede wilt ervaren, zal met Happy days een goed boek in handen hebben. Het is uitnodigend en met een open mind geschreven. Natuurlijk zal niet elk onderdeel je als lezer aanspreken, maar dat hoeft ook niet. Je zult tijdens het lezen zelf aanvoelen wat op dat moment het beste bij jouw situatie past.

Wie graag met zijn persoonlijke situatie aan de slag wil gaan, zou ik willen aanraden eerst het boek als geheel te lezen en eventueel aantekeningen te maken wat jou het meest aanspreekt. Na het lezen zou ik dan aan de slag gaan met de hoofdstukken die het beste aansluiten bij jouw situatie. Hierdoor maak je het nog persoonlijker en kun je daadwerkelijk komen tot innerlijke vrede en het gevoel van vrijheid.

Happy days vond ik een fijn boek om te lezen en te ervaren. Het is heel open, maar ook persoonlijk geschreven en biedt de lezer zeker handvatten om aan jezelf te werken. Ik heb weinig vernieuwends gelezen, maar het is wel een aanrader voor lezer die beginnen aan de weg naar de innerlijke vrede en vrijheid. Durf je open te stellen en leer van je verleden door te kijken welke trauma’s een trigger waren in het leven Als je dit zoekt, dan is Happy days zeker een boek die je op weg kan helpen om dit te realiseren. Ik geef het graag 4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg