Het geheim

A van Steeg 22 september 2020
Het geheim van Kathryn Hughes is het tweede boek dat ik van deze auteur mocht lezen. Eerder las ik voorde blog In de Boekenkast De sleutel, het debuut van Hughes. Ik was erg enthousiast over dit boek. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Zou dit boek net zo goed zijn en lekker weglezen?

Beth en Michael zijn gelukkig getrouwd, al hebben ze wel hun zorgen over hun zoontje Jake. Zijn nieren werken niet goed meer en ze zijn dan ook geregeld in het ziekenhuis te vinden. Helaas is er nog geen donornier beschikbaar, al zou dit Jake’s leven kunnen redden.

Mary, de moeder van Beth, is met een geheim overleden. Veertig jaar geleden is er iets gebeurd wat veel mensen niet tot in detail weten. Wanneer Beth de spullen van haar moeder opruimt, komt ze een krantenartikel tegen over een zwaar ongeluk destijds. Waarom heeft haar moeder juist dit artikel bewaard?

Het verhaal vertelt afwisselend vanuit het heden en rond 1975. We leren de mensen kennen die bij het ongeluk betrokken waren, maar ook bij het geheim. Langzaamaan blijken de mensen uit de twee tijdsperiodes meer met elkaar te maken te hebben dan ze ooit hadden kunnen bedenken. Tijdens het onderzoek ontdekt Beth dat haar onbekende vader misschien nog wel in leven is. Maar wist haar vader wel van Beth? Wat is er toch gebeurd in 1975?

Wederom heeft Hughes een goede roman geschreven, waarbij de gebeurtenissen goed worden uitgewerkt. Haar schrijfstijl is vlot en snel, mede door de korte hoofdstukken. Het boek laat zich niet makkelijk wegleggen, omdat je wilt weten wat er destijds is gebeurd en welke consequenties het heeft voor het heden. Ook al is de plot in dit boek wat meer voorspelbaar dan in De sleutel, toch leest dit boek als een trein en heb je te doen met dit geheim dat in het boek centraal staat.

Hughes bewijst met dit tweede boek dat ze verschillende thema’s en gebeurtenissen tot een goed, sterk en interessant verhaal weet te maken, dat ze met de lezer kan delen. Zodra je het boek openslaat en het eerste hoofdstuk achter je laat, weet je dat dit boek voor een aantal heerlijke leesuurtjes zal zorgen. De gebeurtenissen zouden zomaar echt gebeurd kunnen zijn en dit boek vond ik bijna filmisch lezen.

Het geheim is een goed onderhoudend verhaal dat mijn verwachtingen zeker heeft waargemaakt. Ik kijk dan ook naar haar volgende boek.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg