Een leuk boek vol mysteries!

A van Steeg 20 november 2019
Het grote mysterieboek is een boek die boordevol informatie staat. De auteur legt aan het begin van het boek uit waarom ze dit boek heeft geschreven en de illustraties van Marijke Klompmaker zijn echt een waardevolle toevoeging aan het geheel.

In het boek bespreekt Arwen Kleyngeld verschillende onderwerpen die bekend zijn uit de oude geschiedenis, maar ook vrij actuele onderwerpen zoals de vlucht MH370. Aan de hand van beschikbare informatie vertelt ze wat er destijds is gebeurd en wat de gedachten achter de gebeurtenis is. Ze probeert zov eel mogelijk details te delen in niet al te moeilijke taal. Het boek is geschikt vanaf een jaar of 9, maar af en toe zal het voor kinderen nog best pittig zijn om alles te begrijpen.

Elke gebeurtenis wordt bekeken of te achterhalen is of er aanwijzingen zijn. Hoe iets is gebeurd en of er verklaring is voor deze gebeurtenis.
Zo bespreekt ze bijvoorbeeld het ontstaan van graancirkels, De vliegende Hollander en Het monster van Loch Ness. Maar er wordt ook gekeken naar geheimschriften en bewegende rotsen.

Het grote mysterieboek is een boek vol met feitjes, aanwijzingen, onderzoeken en mysteries over bestaande of bekende gebeurtenissen in onze geschiedenis. Het boek kent heel veel informatie die ondersteund worden door de illustraties. De blauwe wolkjes bevatten feitjes en weetjes over hetgeen wat op dat moment besproken wordt.
Fijn dat achterin het boek een woordenlijst op alfabetische volgorde is toegevoegd waarbij snel te zien is wat een woord betekend.

Het grote mysterieboek is niet het enige boek die Marijke Klompmaker en Arwen Kleyngeld samen gemaakt hebben. Ze hebben eerder het boek Van boswachter tot YouTuber- Kies het leukste beroep ter wereld! geschreven en geïllustreerd. Achter in het boek is informatie over de beiden dames te vinden. Leuk om wat meer over ze te weten en te lezen.

Zoals gezegd staat het boek vol weetjes en mysteries en is een boek die niet makkelijk achtereen leest. Het is een boek die af en toe gepakt moet worden om echt bewust ze worden van hetgeen je op dat moment leest. Het voelde voor mij met momenten aan als veel en dat maakt ook dat ik het boek wat minder prettig vond. Misschien heb ik toch wat minder met mysteries dan ik van tevoren dacht?

Kinderen zullen veel leren van alle informatie, maar zullen in het begin wel begeleiding van een volwassene nodig hebben schat ik in. De auteur heeft geprobeerd om de informatie zo makkelijk mogelijk te beschrijven, maar niet alle weetjes en feiten lenen zich hiervoor. Het zal een lust voor het oog en brein zijn voor kinderen die geïnteresseerd zijn in weetjes en feitjes. Dan zal dit boek een geweldige ervaring opleveren die super leerzaam is.

3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg