Bijzondere verhalenbundel met psychologische fabels

A van Steeg 25 augustus 2020
Fenna Smillde schrijft al zolang ze zich kan herinneren. Zo schrijft ze gedichten, korte verhalen, songteksten, maar ook fabels. Hoe het zo gekomen is, is haar debuut die gaat over psychologische fabels en het boek heeft ze gelijk maar tweetalig geschreven: Nederlands en Engels.
De cover oogt vrolijk met heldere kleuren en verschillende diersoorten. Voor in het boek is de inhoudsopgave te vinden waarbij aan de linkerzijde de Engelse tekst te vinden is en aan de rechte zijde de Nederlandse.

De dertig verhalen zijn heel divers en niet echt onder een bepaald genre te plaatsen. Ze zijn uniek en bijzonder. Aan de hand van karaktertrekken van de dieren probeert ze thema’s en vraagstukken aan de kaak te stellen. Het zet de lezer tot nadenken over de vraagstukken. Zijn de thema’s dan zo zwaar? Nee dat niet, maar ze zetten zoals gezegd tot nadenken. Opvallend is dat de giraf het meest terugkomt in deze verhalenbundel.
Smilde hanteert een makkelijke schrijfstijl wat niet altijd past bij het thema. Af en toe had het voor mij wat meer diepgang mogen hebben waardoor het geschrevene de lading krijgt die het had verdient. De verhalen verdienen het om apart gelezen te worden. Hoe het zo gekomen is , is dan ook geen boek die je achter elkaar dient te lezen.
Voor mij lag de voorkeur bij de Nederlandse verhalen, maar ik kan me voorstellen dat de verhalen in het Engelse een andere lading kunnen hebben voor de lezer. Smilde heeft een leuk debuut op de markt gebracht die voor een breed publiek, door de tweetaligheid, beschikbaar is. Qua opzet had ik gekozen voor een andere verdeling voor de tweetalige verhalen. NU sloeg ik voor mijn gevoel steeds een bladzijde over in het boek.
Al met al is Hoe het zo gekomen is een leuke verhalenbundel, met veel woordspelingen, die de lezer tot nadenken zet over de geschreven onderwerpen.

Gelezen voor het Self-pub café

Meer recensies van A van Steeg