Lezersrecensie

Debuutroman en eerste deel van de reeks (3.5*)

A van Steeg 13 mei 2024
Lichter is het debuut van Elja van Turennout en gelijk ook het begin van een serie. Want naast Lichter is inmiddels ook Uitzicht uitgekomen en staat een volgend boek in de planning. Weet de auteur in haar debuut de lezer mee te nemen in een liefdevolle roman die smaakt naar meer?

Norah is een jonge rustige vrouw doe vooral op zichzelf is. In Lichter leren we Norah kennen als ze haar buurman wat beter leert kennen door middel van begroeting en later ook voor een bakje koffie. Daarna gaat het verhaal verder als ze Ron leert kennen tijdens een Christelijke conferentie en ze blijken een goede klik te hebben. Ook al is hij 9 jaar ouder dan haar, de twee krijgen een sterke band al heeft het wel de tijd nodig. Waar Ron vrienden heeft, heeft Norah deze nauwelijks en ze zoekt dan ook niet graag grotere gezelschappen op. Maar dan blijkt dat Ron een geheim met zich meedraagt die voor Norah veel betekent. Maar hoe kunnen de twee hun relatie voortzetten als de pijn in het hart heel groot lijkt te zijn? Kan dan de omstandigheden zorgen voor de juiste keuze?

Lichter is een bijzondere roman geworden waar ik wel even in moest komen. Want het verhaal begint met de ontmoeting met haar buurman en schakelt dan over naar Ron om niet meer terug te komen op de buurman. Dit alles geeft wel een verklaring in Uitzicht, maar dat was voor mij wel even zoeken naar waar de auteur dit verhaal heen wilde laten gaan. Maar wanneer het verhaal vordert wordt deze zeker beter en krijg je als lezer ook meer feeling met de personages, hun keuzes en hun houding.

Van Turennout kiest ervoor om grote sprongen in de tijdlijn te maken waardoor je met momenten wel het gevoel hebt dat je bepaalde sub-informatie mist. Voor de verhaallijn hoeft deze tijdssprong helemaal niet, maar de auteur zal hiervoor zo haar redenen hebben gehad. Ze weet de gebeurtenissen goed te benoemen zonder er heel veel aandacht aan te geven. Dit maakt dat je enerzijds soms smacht naar meer informatie terwijl het anderzijds soms in de juiste balans in het verhaal wordt verweeft.

Voor een debuut is Lichter zeker geen slecht verhaal. Af en toe miste ik wat balans in het verhaal, maar de basis is zeker goed te noemen. Eenmaal de reader dichtgeslagen snap je de keuze van de titel ook beter en ik was gelijk enthousiast om Uitzicht te gaan lezen. Deze staat dan ook klaar op de reader om te worden gelezen. 3.5 sterren voor dit debuut van Turennout.

Meer recensies van A van Steeg

Gesponsord