Loslaten in liefde

A van Steeg 05 september 2019
Thea van Dijk heeft met Loslaten in liefde een verhaal over psychisch geweld geschreven. Dit is ook gelijk de subtitel van het boek. Geweld in een relatie is een verschrikking, iets wat Thea van Dijk in dit boek op een overtuigende wijze aan de orde stelt.
Marijke is met Pieter getrouwd, maar echt een goed huwelijk is het niet ondanks dat ze twee zoons hebben, Dennis en Mark. Pieter heeft letterlijk en figuurlijk de broek aan in hun relatie en gedraagt zich gedurende de jaren steeds meer als een narcistische man. Marijke wordt dagelijks geconfronteerd met psychische mishandeling en durft er weinig van te zeggen. Ook de kinderen moeten zich schikken naar Pieter.
In haar jeugd kende Marijke ook een veeleisende vader en groeide ze op met een moeder die hier weinig tegen inbracht. Haar verstandelijk beperkte zus had veel zorg en aandacht nodig, waardoor Marijke altijd moest vechten om bij haar ouders in beeld te komen. Ze weet niet beter dan dat ze moet knokken voor zichzelf.
Nu ze zelf getrouwd is, herhaalt de situatie zich in haar leven. Haar man zwaait de scepter en zij is hier onderdanig aan. Altijd staat ze op scherp als Pieter weer thuiskomt, want ze weet nooit hoe hij dit keer zal reageren. Uiteindelijk besluit Marijke te gaan scheiden van Pieter. De jongens zijn dan al volwassen. Hoe zal Pieter hierop reageren? Marijke neemt contact op met haar huisarts die PTSS (Post traumatische stress stoornis) vaststelt. Marijke krijgt hiervoor therapie die haar sterker maakt en helpt in het verwerkings- en acceptatieproces. Zal Marijke eindelijk haar eigen leven kunnen oppakken en gaan leiden?
In Loslaten in liefde maken we niet alleen het leven van Marijke en haar gezin mee, maar wordt er ook een blik geworpen op het leven van haar ouders en opa en oma toen ze jong waren. Vaak kennen problemen binnen gezinnen, zoals psychisch geweld, een lange geschiedenis binnen families. Op een bijzondere wijze weet Thea van Dijk dit te verweven in het verhaal.
Doordat het boek prettig leest en boeiend is voor de lezer, vloog ik door het verhaal heen. Het raakte mij hoe het leven van Marijke getekend is door geweld en gemis. Desondanks oogt Marijke als een sterke vrouw die voor zichzelf wil vechten.
In het voorwoord komt Jan Princen aan het woord. Een niet-praktiserend klinisch psycholoog. Het geeft het verhaal net dat beetje meer door de uitleg van de gevolgen van psychisch geweld.
Wie meer te weten wil komen over psychisch geweld binnen een relatie, zou Loslaten in liefde echt eens moeten lezen. De schrijfstijl is niet moeilijk en het boek leest makkelijk weg. Een echte aanrader van Nederlandse bodem.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg