Victor weet het zeker!

A van Steeg 04 december 2019
Dolf Verroen en Charlotte Dematons hebben de handen weer ineengeslagen en opnieuw samen een boek uitgebracht. Dit keer gaat het over Victor. Het is 1947 en de maatschappij krabbelt langzaamaan weer op na de Tweede Wereldoorlog. Victor is enig kind, maar heeft een groot geheim. Hij weet zeker dat hij op jongens valt. Hij durft het niemand te vertellen, maar is het niet aan hem te zien?

Naast zijn schaamte voor zijn homoseksualiteit zien we ook een gewone schoolgaande Victor in Niemand ziet het. We lezen over zijn ouders, familie, klasgenoten en zelfs een verliefdheid van een meisje richting Victor. Victor lijkt een doorsnee jongen en dit is ook het beeld wat de auteurs de lezer voorschotelen. Naast het dagelijkse leven, lezen we ook het overlijden van een klasgenote. Heel indrukwekkend.

Dolf Verroen en Charlotte Dematons hebben wederom een puur en pakkend verhaal geschreven. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig en komen overtuigend over. Het einde is open en leent zich ervoor om zelf in te vullen hoe het Victor zal vergaan. Toch vind ik deze wel mooi gekozen en passend bij het verhaal.

Niemand ziet kent maar 96 bladzijden, maar het is wel een verhaal die indruk maakt. Het zou zo maar echt gebeurt kunnen zijn. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien. De schrijfstijl is begrijpelijk met goed geformuleerde heldere zinnen. Het is nergens moeilijk geschreven of moeilijk te volgen.

Wat mij betreft mogen Dolf Verroen en Charlotte Dematons vaker de handen ineenslaan. Vorig jaar las ik Droomopa en vond dit boek ook prachtig geschreven. De beiden auteurs weten een pakkend verhaal te creƫren, zonder teveel bladzijden vol te schrijven. Prachtig, puur en bijzonder.

Meer recensies van A van Steeg