Een prachtig verhaal over de ondergrondse spoorweg

A van Steeg 01 november 2019
Judith Redline was voordat ze auteur werd, zo'n 20 jaar geschiedenisdocente. Ondertussen heeft ze al vijf historische romans op In Terug naar Redfield vertelt ze over de ondergrondse spoorweg.

Het verhaal gaat over Ann en haar Quakersfamilie. ze wonen op een boerderij in Pennsylvania, en kunnen zich goed redden. Jesse de broer van Ann heeft zich aangesloten bij de ondergrondse spoorweg, een geheim netwerk die slaven helpt te ontsnappen.

Ann wil graag helpen, maar Jesse is hier in eerste instantie niet zo’n voorstander van. Het is zeker niet zonder gevaar want de slavenjagers schromen niet om de slaven met geweld terug te halen. Dan komt Jesse thuis met Josiah. Hij is op de vlucht, zijn vrouw achterlatend. Hij is ziek en dreigt het niet te overleven. Anne neemt de zorg op zich en langzaamaan ontstaat er een diepgaande vriendschap.

Ondertussen houdt de arme Pru Hartley de Redfields in de gaten. Ze vertrouwd hun gang van zaken niet. Ann blijft de vriendelijkheid zelve en geeft haar zo af en toe wat eten voor Pru en haar kinderen. De broers van Pru hebben zich aangesloten bij de slavenjagers, dus zijn een geduchte tegenstander voor Jesse en zijn netwerk.

Als Ann ontdekt dat ze zwanger is van Josiah, besluit ze het kind te houden, ondanks dat ze om deze reden uit de kerk gezet kan worden. Het kind is een bastaard en ook nog eens met zwart bloed. Sam groeit op binnen het gezin en het kost Ann moeite om buitenshuis samen met Sam te zijn. Nadat de vrouw van Josiah via de ondergrondse spoorweg bij de Redfields terechtkomt neemt Ann een drastisch besluit. Ze weet dat het voor Sam de beste keuze is.

Jaren gaan voorbij. Zal Ann haar zoon Sam ooit nog terugzien? Ze heeft nog schriftelijk contact met Josiah maar is dat voldoende voor haar liefde voor Sam?

Terug naar Redfield farm is een prachtig historische roman gebaseerd op een geschiedenis die daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Jaren brachten mensen zichzelf in gevaar om andere te helpen. Judith Redline weet op een indrukwekkende wijze deze geschiedenis een gezicht te geven.

Naast de ondergrondse spoorweg leren we de Quakers gemeenschap ook kennen. Het geeft goed weer hoe het destijds gegaan kan zijn. Een intrigerend verhaal die ik met veel plezier heb gelezen.

Een aanrader voor lezer die graag een historische roman lezen die gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen.

Meer recensies van A van Steeg