goed debuut

A van Steeg 26 januari 2016
Tombola is voor een debuut een goed boek waarin de Spaanse cultuur mooi beschreven wordt.
Brendie heeft zelf jaren in Spanje gewoond en dit maakt dat het boek ook realistisch overkomt.

Hanna, de hoofdpersoon leeft zeker een tombola. Een lot uit de loterij. Het heden en verleden maken dat het leven die zij leidt mooi tot zijn recht komt in dit debuutroman. Haar relatie met haar jeugdvriendin Marit zijn van grote meerwaarde in het boek. De ups en downs in het leven van Hanna waar zij niet altijd invloed op heeft en de wijze waarop zij dit deelt met Hanna maken dat de titel zeker past bij het boek.

De relatie van Siem vond ik niet geheel overtuigend mede door het abrupte einde van het boek.
Ook de beschrijving van haar ex-man en haar schoonfamilie wanen je echt in de Spaanse cultuur.

De korte hoofdstukken laten het boek snel lezen. Het nadeel is dat Brendie ervoor gekozen heeft geen titel te geven aan de hoofdstukken alleen een nummering. Het boek springt van het heden naar het verleden wat maakt dat je steeds schakelen moet.

Het einde van het boek had pakkender gekund. Misschien komt er een vervolg op Tombola?

Meer recensies van A van Steeg