Unwritable is een prachtig historisch verhaal

A van Steeg 15 november 2021
Unwritable is het nieuwste en tweede boek van Lotte van den Noort. Vorig jaar las ik haar debuut Unsinkable en vond dit een origineel en aangrijpend verhaal. Ik was gelijk al enthousiast toen ik hoorde dat ze een tweede boek ging uitbrengen. Zou dit boek mij net zo aangrijpen?

Het is 1930 en Abby is gevlucht van haar thuis en wordt opgevangen door de leider van verzetsgroep Monte Carlo. Wanneer ze in zijn huis wordt opgenomen voelt ze gelijk vijandigheid vanuit haar medehuisgenoot Jea. Abby strijd mee in de verzetsgroep en komt voor verschillende hete vuren te staan. Abby vecht hard voor haar geliefde stad, maar niet alles verloopt volgens plan. Ze komt erachter dat het leven als een verzetsstrijder erg moeilijk is en dat niets is wat het lijkt. Zal Abby haar geliefde stad kunnen redden? En waarom doet Jea zo afstandelijk tegen haar?

Lotte van den Noort heeft met dit verhaal een bijzondere inkijk gegeven in het leven van een vrouwelijke verzetsstrijder. Ze moet zich echt bewijzen tussen de mannen en het is zeker niet altijd makkelijk. De gebeurtenissen lopen mooi in elkaar over en de auteur weet met leuke twisten het verhaal boeiend te houden. Net zoals in Unsinkable weet de auteur de emotie en spanning goed te beschrijven. Abby is op zoek naar liefde en een gezin wat ze de afgelopen jaren niet heeft gehad. Je leest de onzekerheden en angsten, maar ook de verliefdheden van Abby, hierdoor kreeg ik het gevoel dat ik Abby echt kende.

In het begin moest ik wel even wennen aan het verhaal. In Unsinkable zat ik gelijk in het verhaal, maar dit had ik bij Unwritable minder snel. Ik kwam na een paar hoofdstukken pas in het verhaal en ik werd daarna steeds enthousiaster. Ik voelde mij, naarmate het verhaal verder ging, steeds meer onderdeel ervan. Ik vond dat ik van de hoofdpersonages veel te lezen kreeg, waardoor het voelde alsof je iedereen kende. Bij een goed verhaal zoek ik dit altijd.

Toen ik Unwritable uit had, vond ik dit ontzettend jammer. Ik had graag verder gelezen over het verhaal en over sommige personages. Naarmate het einde van het boek naderde werd ik steeds nieuwsgierig naar de afloop. Ik vond dit een mooi en aangrijpend boek, waar je wel even in moet komen. Ik geef het boek dan ook 4 mooie sterren.

Lotte van den Noort weet thema’s uit het verleden in een nieuw jasje te steken en hierbij een mooi aangrijpend verhaal te maken. Ik denk dat er vanuit haar pen nog mooie, aangrijpende werken kunnen uitvloeien. Ik ga haar volgende boek(en) zeker op mijn te lezen lijst zetten.

Meer recensies van A van Steeg