Interessant boek

Agnes 18 augustus 2019
Recensie : explicador van Sander Pleij
Dit boek gaat over S die een manifest aan het schrijven is dat binnen 24 uur af moet.
Het manifest gaat over het feit dat de mens uniek en niet te kopiëren is. Niet in een algoritme past en het menselijk brein kan niet zo maar worden overgezet in een computer.
Voor dat manifest zoekt hij veel op op internet en is vooral geïnteresseerd in Paul van Ostaijen, een jonge dichter die een eeuw geleden in Antwerpen woonde maar regelmatig in Berlijn verbleef.
Deze dichter had alleen inspiratie als hij cocaïne gesnoven had.
S is opgevoed door zijn vader en oma omdat zijn moeder kort na zijn geboorte naar Bali verhuisde en daar in een commune ging wonen.
Later ontmoet hij zijn halfzus Ster, die door dezelfde moeder in de steek is gelaten en op het platteland opgroeit bij haar opa.
Deze twee krijgen een incestueuze verhouding en S wil zijn vader vertellen dat hij verliefd is op zijn halfzusje Ster. Of het wederzijds is????
S had regelmatig last ernstige van clusterhoofdpijn.
Daarvoor kreeg hij een neurostimulator in zijn rug om de pijn beheersbaar te maken.
Helaas krijgt hij een ernstige infectie rond het apparaatje in zijn rug waardoor hij veel pijn heeft en belemmert wordt in zijn bewegingen. Hij moet in het ziekenhuis worden opgenomen om de stimulator en draden te laten verwijderen.
Dit gebeurt op de dag dat het manifest af moet zijn.
Gaat het allemaal lukken?

Mijn ervaring.
Ik was een van de gelukkigen die mee mocht doen met de blind-date leesclub.
Door de beschrijving die bij deze blind-date romandebuut stond had ik een totaal ander boek verwacht.
Ik vond dit boek soms moeilijk te lezen, maar er waren ook grote gedeeltes die gemakkelijker lazen.
Ik vind het zeker een interessant boek.

Meer recensies van Agnes