Een prachtig stuk geschiedenis!

Aishareads 21 april 2020
Veel mensen in Nederland weten niet dat er in 1845 vijftig boerengezinnen naar Suriname zijn geëmigreerd. Er was ze vruchtbare grond, vee en woningen beloofd, maar bij aankomst was er niets van dat alles. Binnen een halfjaar was de helft van de immigranten overleden, degenen die wel overleefden trokken naar Paramaribo en omgeving.
In Suriname wordt deze groep mensen ‘boeroes’ genoemd, letterlijk ‘boeren’ in het Sranantongo (de officieuze taal van Suriname, de officiële taal is nog steeds Nederlands). Mijn oma van vaders kant was ook een boeroe en voor het lezen van dit boek wist ik nauwelijks iets over de geschiedenis van de boeroes.
Karin Sitalsing wisselt de delen over geschiedenis heel slim af met leuke anekdotes die erg goed de tijdsgeest en de sfeer van Suriname en de Surinaamse cultuur weergeven. Dit zorgt ervoor dat het absoluut geen droge kost is maar het boek heel makkelijk wegleest, terwijl je ondertussen ongemerkt heel veel leert. Voor mij persoonlijk was het heel herkenbaar.
Vroeger leerden mijn ouders in Suriname op school alles over Nederland. Topografie, aardrijkskunde en geschiedenis; allemaal van Nederland. Eigenlijk leerden ze meer over Nederland dan over Suriname; Suriname was toen nog een Nederlandse kolonie.
In Nederland heb ik nauwelijks iets geleerd over Suriname en dat vind ik tot op de dag van vandaag zo ontzettend jammer. Daarom denk ik dat dit boek voor iedereen interessant kan zijn. Ook als je niet Surinaams bent. Suriname was een Nederlandse kolonie en dit boek geeft zo ontzettend goed weer hoe beide landen met elkaar verbonden zijn.
Ga dit boek lezen! ❤️

Meer recensies van Aishareads