Prachtig boek met belangrijke thema's

Aishareads 21 april 2020
De negenjarige Jai woont in het noorden van India. Hij kijkt veel politieseries en denkt precies te weten hoe je het oplossen van een politiezaak aan moet pakken.
Wanneer een jongen van zijn school vermist wordt, besluit Jai om samen met zijn vrienden de verdwijning op te lossen.
De politie doet toch niks want zij wonen in een basti (sloppenwijk) en dan lijk je er voor de politie toch minder toe te doen. ‘Deepa Anappara werkte 11 jaar als journalist in India, haar focus lag op onderwijs. Zij interviewde kinderen die in sloppenwijken woonden en een van de dingen die steeds terugkwam was de verdwijning van kinderen. Vooral in het noorden van India verdwenen wel 30 kinderen in 3 jaar. Omdat ze uit arme gezinnen kwamen, deed niemand iets. Zij hadden geen stem of politieke macht en konden gemakkelijk worden genegeerd.’ •

Bovenstaande geeft eigenlijk al aan wat een belangrijk boek dit is. Deepa Anappara brengt deze mistroostige situatie op een levendige wijze aan het licht. Door het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een 9-jarige heeft zij een manier gevonden om deze kinderen toch een stem te geven.
Jai en zijn vrienden zijn stoer en dapper en deinzen nergens voor terug. Het nare is alleen, dat dit geen fantasiewereld is waarin monsters en andere mythische figuren verslagen moeten worden, maar de keiharde werkelijkheid.
Een ander belangrijk thema waar Anappara het over heeft zijn de extreme verschillen tussen de rijken en de armen en daarnaast de religieuze verschillen tussen de moslims en de hindoes in India. Belangrijke punten want naar de armen wordt nauwelijks omgekeken door de overheid en politie.

Ik ben erg geraakt door dit verhaal en het laat mij om die reden ook nog steeds niet los. Een indrukwekkend debuut, ik ben benieuwd naar toekomstig werk van Deepa Anappara!

Meer recensies van Aishareads