Grijp je kans!

Alba 31 juli 2019
Dit is het eerste boek van Sarah Lark wat ik heb gelezen, maar ik begrijp dat sommige personages uit dit boek nazaten zijn van personen uit haar eerdere boeken. De achterkant van het boek schept een beetje valse verwachtingen: ik had dus verwacht dat ik zowel het verhaal van Helena, als het verhaal van Luzyna zou krijgen en dan afgewisseld. Maar dat is niet zo: je krijgt alleen het verhaal van Helena. Het start met een stukje voor mij onbekende oorlogsgeschiedenis: dat Polen werd opgesplitst en de bevolking werd verdreven. Helena en Luzyna hebben de oorlog doorgebracht in Russische werkkampen, zijn hun ouders daar verloren en zitten nu in een kamp in Perzie. Nieuw-Zeeland biedt aan om 700 Poolse kinderen op te nemen. Helena grijpt haar kans en neemt de plaats van haar zusje in. Eerst lijkt alles fout te gaan, maar ze heeft uiteindelijk veel geluk en komt terecht op een afgelegen boerderij. Het boek leest lekker weg en is ook nog interessant. Zo wist ik weinig tot niets over de Poolse oorlogsgeschiedenis, de Maori-cultuur of Nieuw-Zeeland. Sommige dingen zijn een tikje ongeloofwaardig, met als hoogtepunt de snelle, gemakkelijke bevalling in de mijn. En ja, ik had het boek dus nog interessanter gevonden als er ook hoofdstukken over Luzyna's verdere leven in hadden gezeten.

Meer recensies van Alba