Late to the party

Alba 13 augustus 2021
Eindelijk ben ik dan ook eens begonnen aan de boeken van Leigh Bardugo. Ja, ik weet het, ik ben "late to the party". Maar het is een Young Adult boek en die leeftijd ben ik eigenlijk al ver voorbij. Toen ik zelf de YA-leeftijd had bestond deze term nog niet eens, maar ik las toen wel vooral fantasy. Op een bepaald moment was ik de fantasy boeken een beetje beu en begon ik andere dingen te lezen. Ik vrees dat deze serie mij weer helemaal terug de fantasywereld in gaat trekken, want ik wil meer, meer, meer.

Ravka is een wereld die in tweeën wordt gedeeld door de Schaduwvlakte, een doodse zandvlakte bevolkt met volcra's: vliegende monsters die zich voeden met mensenvlees. Het boek begint meteen in spanning: het voormalige weeskind Alina is nu leerling-carthograaf in het leger en staat op het punt om voor het eerst in haar leven de Schaduwvlakte over te steken. Het schip wordt vrijwel direct aangevallen door volcra's en dan blijkt dat Alina een geheimzinnige kracht heeft: ze is de langverwachte Lichtheerser en daarmee een Grisha. Ze wordt onmiddellijk naar het paleis van de Grisha gebracht om onderwezen te worden. De leider van de Grisha is de mysterieuze Duisterling. Is hij een vriend of een vijand?
En dan is er nog Mal, de weesjongen en vriend waar Alina mee is opgegroeid. Hij is een uitmuntende spoorzoeker, maar voorbestemd voor het leger en geen Grisha. Ziet ze hem ooit nog terug?

De wereld van Ravka is lichtjes gebaseerd op de geschiedenis van Rusland en behoorlijk grimmig. De landen zijn al vele jaren lang met elkaar in oorlog en de meeste mensen vervullen dan ook een functie in het leger. Het contrast tussen het gewone volk en de Grisha - de mensen met magische krachten - is groot.

Alina is bij vlagen een beetje naïef; maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak zou twijfelen als ik van arm ineens naar rijk zou gaan en van doodgewone soldaat naar iemand met langverwachte magische krachten. De keuze die ze moet maken (en die ze aan het einde van het boek nog niet echt gemaakt heeft) is ook moeilijk. Kiest ze voor zichzelf? Voor het volk? Voor haar land? Voor de wereld? Voor de koning? Voor de Duisterling? Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat.

Het boek is ondertussen verfilmd als de Netflix-serie "Shadow and Bone". Daarin wordt het eerste deel van de Grisha-boeken afgewisseld met het eerste boek van de Kraaien, wat zich in dezelfde wereld afspeelt. Ik heb op het moment dat ik deze recensie schrijf nog niet alle afleveringen gezien.

Meer recensies van Alba