Wie heeft het meeste recht op Samuel?

Alba 13 augustus 2021
Een boek over de gevolgen van gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog. In de eerste plaats is er de vraag ben je goed of ben je fout als je indirect voor de Duitsers werkt? De Franse Jean-Luc werkt bij de Franse spoorwegen en draagt dus indirect bij aan de transporten van Joodse mensen naar de concentratiekampen. Op een dag zijn er problemen met een transport en weet een moeder haar baby in de armen van Jean-Luc te drukken. Jean-Luc en zijn min-of-meer vriendin Charlotte (die werkt als verpleegster) besluiten met de baby – Samuel/Sam – naar het buitenland te vluchten en komen uiteindelijk in Amerika terecht.

Acht jaar na de oorlog blijkt echter dat Samuels biologische ouders de oorlog overleefd hebben en ze willen hun kind terug… Samuel is ondertussen een totaal Amerikaans jongetje geworden dat Sam genoemd wordt. En wie heeft er nu meer recht op dit kind? Zijn getraumatiseerde biologische ouders? Of zijn adoptie-ouders die zijn leven gered hebben, maar die nu beschuldigd worden van ontvoering? En belangrijker nog (en dat wordt dus in het boek nogal over het hoofd gezien) wat wil Sam eigenlijk zelf?

Ik vond dit een interessant boek, dat vanuit meerdere perspectieven geschreven is. Voor beide ouderparen waren genoeg argumenten te vinden waarom ze recht hadden op de jongen. Sam zelf wordt niet altijd even aardig behandeld in dit boek, alsof hij een ding is in plaats van een zelfstandig denkend mens. Ik denk uiteindelijk ook dat Sams keuze het belangrijkste is.

Meer recensies van Alba