Machtsspelletjes, geweld en intimidatie in De Kliniek

Alda1812 08 januari 2021
De opvallende cover, samen met de ondertitel “Sanne gaat in een tbs-kliniek werken en ontdekt gevaarlijke geheimen” maakt dat De Kliniek er aantrekkelijk uitziet. De achterflap maakt nieuwsgierig. Ik was dan ook blij dat ik door De Crime Compagnie als een van de proeflezers werd gekozen.

“Na haar artsenexamen neemt Sanne Molenaar een baan aan in een tbs-kliniek. Met een aantal collega’s kan ze goed opschieten, maar anderen zijn nauwelijks te onderscheiden van de patiënten. Machtspelletjes en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Als Sanne in een gevaarlijke situatie belandt met een zedendelinquent, wil ze het liefst vertrekken. Maar ze heeft intussen iets ontdekt wat de weg terug onmogelijk maakt…”

Het proloog prikkelt gelijk en daarna maak je kennis met hoofdpersoon Sanne die zich in het boek volop ontwikkelt. Net zoals bij eerdere boeken van Kamphuis, leest het boek vlot weg. Dit komt door zowel de korte hoofdstukken als door de zeer prettige schrijfstijl. Ik hou van de manier waarop Kamphuis de karakters beschrijft. Zij weet de personages echt tot leven te wekken, zeker ook de wat problematischere personages. Je kunt hierin duidelijk haar vakkennis en ervaring als psychiater/psychotherapeut zien. Het verhaal is origineel en boeiend. Je weet gaandeweg het boek niet wie wel te vertrouwen is en wie niet. De spanning loopt hierdoor tot het eind op, al was het einde niet geheel verassend.

Conclusie: prima boek met goed uitgewerkte personages, ik geef De Kliniek 4 sterren.

Meer recensies van Alda1812