Iemand moet dood!

Alda1812 09 maart 2021
Rondom de online boekpresentatie kwamen er al veel lovende recensies online waarbij vermeld werd dat het einde van het boek een onverwachte wending had. Dit maakte me nog nieuwsgieriger naar Noorderlicht, het boek dat ik graag wilde lezen omdat ik de voorgaande thrillers van Overman geweldig vind. Via Thrill Zone mocht ik meedoen aan de leesclub van Noorderlicht.

Het boek heeft een schitterende cover met de uitnodigende tekst “Vier mensen zoeken een slachtoffer. Iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken”. Dit is bij de start van het boek het enige wat je weet, samen met de passagierslijst. Daarna ontpopt zich vanuit de Noor het verhaal waarbij je subtiel iets meer te weten komt over de passagiers en natuurlijk over de vier personen die het plan hebben om iemand te vermoorden. Tijdens het lezen kruip je als het ware in Noor. Door haar ogen observeer je de passagiers en in door terugblikken in haar geheugen krijg je meer te weten over wat zij vroeger heeft meegemaakt. Er ontstaat spanning en twijfel. Wat zou er gaan gebeuren? Gaat het echt gebeuren? En wie van de vier van het groepje is te vertrouwen? Ondertussen gaan de dagen voorbij van de prachtige reis die mooi en filmisch wordt beschreven en waarbij je goed kunt merken dat Overman de reis zelf ook heeft gemaakt. Het einde van reis komt in zicht en haast is geboden. Wie zal het worden?

Er lopen nog twee tijdslijnen door het boek, “erna” door citaten van deelnemers van de reis in een Noorse televisie. En “ervoor”; de privéchat waarin de totstandkoming en motivatie van het plan wordt verteld. Met name het ontstaan van het idee en het waarom om te moorden, is origineel en gaat veel dieper dan de misdaad (om niet te spoileren hou ik het hier wat vaag).

En ja, dat eind. Ik zag het inderdaad niet aankomen, het zit mooi in elkaar. En daarna nog die epiloog…

Ik vind Noorderlicht een aanrader! Het verhaal is boeiend en origineel en gaat dieper dan je van tevoren denkt. De schrijfstijl van Overman is prettig. Korte zinnen waarin ze, mede door de mooie metaforen, de sfeer prachtig beschrijft. Het was weer genieten en dit boek krijgt van mij dik vier sterren!

Meer recensies van Alda1812