Boeiend verhaal over identiteit

Alda1812 11 juni 2020
Van de debuutthriller ‘Het Carpa Complot’ van Heleen van den Hoven was ik onder de indruk, dus toen ik hoorde dat ‘De speelgoedman’ uitkwam schreef ik deze titel gelijk op mijn “wil ik lezen” lijstje.

De cover van het boek ziet er mooi en uitnodigend uit. De tekst op de achterkant wekt mijn nieuwsgierigheid.

"Kun je hem vertrouwen?
Wanneer de ex van Fee Kastelijn pikante foto’s van haar verspreidt, neemt haar collega Inigo Dubbelman het voor haar op. Fee besluit daarop Inigo van zijn saaiheid te verlossen, maar leert een interessantere man kennen dan ze had verwacht.
Wie is Inigo Dubbelman eigenlijk? En wat doet hij in de uren die hij naderhand vergeten is? De vraag gooit hun levens overhoop. Het antwoord is dodelijk."

Het boek wordt beschreven vanuit Fee en Inigo, de twee hoofdpersonen. In het begin moest ik even wennen aan de tijdswisselingen vanuit Inigo, omdat ik dacht ik dat de stukjes vanuit Fee dan ook uit die periode waren (maar Fee gaat gewoon chronologisch). Heleen van den Hoven heeft een erg prettige schrijfstijl. Samen met de korte hoofdstukken leest het boek vlot weg. In het nawoord schrijft Heleen dat ze graag haar lezers aan het twijfelen brengt. Dit is grotendeels gelukt. Door de opeenvolgende gebeurtenissen en het “innerlijk tegensprekende stemmetje”, vraag je je als lezer af hoe het nu zit. Is Inigo wel of niet te vertrouwen? Ik vond het boek niet echt spannend maar wel zeer boeiend, je gaat deel uitmaken van het verhaal en wilt door blijven lezen. Tegen het eind wordt het wel nog even spannend. Toch kwam het plot voor mij niet onverwacht, gaandeweg het boek was dit idee al voorbijgekomen als een van de mogelijkheden.

Conclusie: Niet superspannend maar zeer boeiend en mooi geschreven! Een goed uitgedacht en origineel verhaal, een aanrader. Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Alda1812