De rauwe werkelijkheid

Alies_leest 03 april 2024
Theo-Henk Streng staat bekend als kinder- en jeugdschrijver in Nederland. Met zijn boek, "Stil zijn als de slangen bijten", richt hij zich echter op volwassenen. Het verhaal, hoewel gruwelijk, is gebaseerd op realiteit - een realiteit waarin kinderen wereldwijd moeten vechten om te overleven. Dit boek werpt een licht op enkele van deze verhalen. Alle opbrengsten van het boek komen ten goede aan War Child, een organisatie die zich inzet voor kinderen in oorlogsgebieden.

In "Stil zijn als de slangen bijten" worden we meegenomen naar Afrika, waar burgeroorlogen en rebellenlegers angst zaaien onder de dorpen en hun inwoners. We maken kennis met Yaro, Kobe, Ayana en talloze andere kinderen wanneer hun dorp wordt aangevallen en ze gedwongen worden zich aan te sluiten bij het rebellenleger. De strijd om te overleven wordt hartverscheurend beschreven - doden of gedood worden.

Hoewel de schrijfstijl eenvoudig is, is het verhaal des te aangrijpender en meeslepender. Het dwingt de lezer om stil te staan bij de realiteit van kindsoldaten en de gruwelijkheden die zij moeten doorstaan. "Stil zijn als de slangen bijten" is een boek dat iedereen zou moeten lezen, omdat het ons confronteert met een realiteit die we soms te gemakkelijk negeren.

Meer recensies van Alies_leest