Vol sfeer & hartverwarmend

Amber 02 oktober 2019
Dit is een ontzettend sfeervol en beeldend geschreven boek dat de romantische zielen onder ons zeker zal aanspreken. Tijdens het lezen bekruipt je een gevoel van behaaglijkheid en waan je je langzaam maar zeker in het pittoreske dorp Peasebrook, waar de herfst zijn intrede doet. Hoofdpersonage Emilia weet niet goed wat ze met de boekenhandel van haar vader aan moet, nadat hij is overleden. Het verhaal bevat een aantal flashbacks waarin we haar vader, een flamboyant personage, en zijn achtergrond leren kennen. In het heden worden er talrijke karakters geïntroduceerd die allemaal direct of indirect aan Emilia, haar vader of aan de boekenhandel zijn gelinkt en hun eigen verhaallijn(tje) hebben. In het begin kan dit enigszins storend en verwarrend werken. Het doet denken aan de boeken van Jill Mansell die ook vaak veel personages met hun eigen verhaallijnen hanteert. Maar naarmate je verder leest, valt alles steeds meer op zijn plek. Zeker als duidelijk wordt hoe een ieder een rol speelt bij de vraag of het Emilia wel of niet gaat lukken de boekhandel weer nieuw leven in te blazen. Het is ontzettend mooi hoe Veronica Henry duidelijk maakt welke rol boeken in een mensenleven kunnen spelen: "Dat was dus waarom mensen lazen. Omdat boeken dingen uitlegden, hoe je dacht en hoe je je gedroeg. En ze lieten je beseffen dat je niet alleen stond in dat doen wat je deed en voelen wat je voelde." Al met al een heerlijk romantisch, ultiem feelgood boek om in de herfst onder een dekentje op de bank te verslinden!

Meer recensies van Amber