4 1/2 ster. Dit is een heerlijk en bijzonder boek, waar echt alles in zit: romantiek, spanning, mysterie, emoties en prachtige beschrijvingen. Je wordt twee compleet verschillende werelden ingetrokken. Het dynamische influencer leven van Bo, Zac en Lenny in het nu en het eenvoudige Noorse boerenleven van Signy in 1936. In beide werelden word je meegenomen in raadsels die zich langzaam ontvouwen. De twee verhaallijnen raken elkaar op een mooie manier, door dezelfde kernboodschap over te brengen, die van lotsbestemming en hoe je hiermee kan omgaan. Hoewel de ontknoping van het raadsel rondom Bo geen enorme verrassing is, gebeurt er op het eind van het boek zoveel en is de ontknoping zo gedetailleerd, dat het absoluut bevredigend is. Swan laat je gedurende het verhaal genoeg twijfelen tussen alle mogelijke opties.

Het is knap hoe Swan de intermenselijke dynamiek vorm weet te geven. Je ervaart dat er van alles onder de oppervlakte smeult tussen de karakters, zonder dat direct wordt blootgelegd hoe & wat. Dit maakt het een meeslepend en levensecht verhaal. De verschillende karakters en hun emoties worden treffend neergezet. Zo vóél je de beklemming die Bo ervaart.

Als de Noorse fjorden (zoals bij ondergetekende) in je bucket list staan, moet je zéker "Een Noorse Winternacht" lezen. De omschrijvingen van de omgeving zijn filmisch, soms bijna poëtisch, zo prachtig, je bént er gewoon! Sowieso staan er pareltjes van teksten in het boek, die je aandacht pakken en je weten te raken: "Zonder lichtvervuiling was het onmogelijk te zeggen waar de aarde eindigde en de lucht begon, maar ze dacht dat ze sowieso de contouren van welke werkelijkheid dan ook niet zou kunnen volgen. Ze kon op niets op niemand meer vertrouwen."

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik vond "Een Noorse Winternacht" heel speciaal en zal het niet snel vergeten. Aanrader!

Reacties op: Bijzonder en sfeervol verhaal, met Noorwegen als indrukwekkend extra karakter

Een Noorse winternacht - Karen Swan