Fictieve bloedstollende thriller op een actueel thema

31 oktober 2021
Nevenschade, oftewel randschade of collateral damage, is onbedoelde aangerichte schade meestal voorkomend bij militaire acties. Hoewel onbedoeld wordt dit vooraf wel ingecalculeerd om te bepalen hoeveel slachtoffers en materiële schade iets mag gaan kosten om het beoogde doel te bereiken.

Het hele boek is gebaseerd op fictie om de lezer zoveel mogelijk in het verhaal te betrekken en het te doen geloven. Je herkent het omdat we nu ook midden in de Corona pandemie zitten en door de regering aan strenge maatregelen zijn gehouden om zoveel mogelijk onszelf te vrijwaren voor de Covid besmetting.

Toch gaat het niet boek niet over Corona maar herken je wel de strijd om de macht en de invloed van het geld tegenover die van de politiek als grote drijfveren van het grote kwaad.
De personen van dit boek komen daardoor ook uiterst herkenbaar over waarbij de complotdenkers en complot-om-denkers een duidelijke rol zijn toebedeeld.

In het hele verhaal komt ook sterk naar voren dat de digitale wereld bij dit alles heel belangrijk is. Bij alles wat er gebeurt is de problematiek van het beheersen van deze techniek bepalend voor de afloop. We hebben als burger heel weinig idee hoeveel werkwijzen en regels verweven zijn door deze technieken en dat daar dan via de politiek beleid op wordt gebaseerd en vervolgens uitgevoerd leidt tot twijfelachtige toepassingen bij o.a. de virusapp, toeslagenaffaire en belastingdiensten. Zeer actueel dus en daardoor zeer interessant.
Dat politici, ondernemers en burgers hiervan nog niet of onvoldoende bewust zijn of kennis over hebben is merkbaar bij de digitale systemen van overheden, bedrijven en particulieren. Immers er is nog teveel sprake van onvoldoende op elkaar afgestemd, onvoldoende afgeschermd en onveilig gebruik.
Hierdoor is het speelveld voor de nerds die streven naar macht en invloed zeer aantrekkelijk en komt het geld vanzelf.

In dit boek bepaalt een groot Amerikaans chemisch bedrijf met haar virusvaccin de behoefte van de Nederlandse overheid om dit virus zo snel mogelijk te bestrijden en hierdoor haar politieke invloed te verlengen.
Maar zij komt in de macht van dit bedrijf wat Nederland als proeftuin gebruikt om meer geld en invloed te verkrijgen. De overheid en met name de Minister President en zijn persoonlijke assistent verliezen daarmee hun controle op de uitvoering met grote gevolgen.

Het boek leest als een werkelijke pageturner omdat de indeling verdeeld is over kleine hoofdstukken.
Omdat het hier een ongecorrigeerd vooruitexemplaar betrof waren er een paar namen of persoonsvormen niet correct, maar dat heeft het leesplezier niet nadelig beïnvloed.
Een spannend, zeer leesbaar boek over een actueel thema. Smaakt naar meer!!!

Meer recensies van