Toch geen "kutboek" zoals Bernard zelf verwachtte.

09 september 2021
Dit boek heb ik als ebook gelezen omdat ik niet zoveel verwachtingen ervan had.
Net als Bernard zelf, die volgens de schrijvers had gezegd, dat het wel een kutboek zou worden en er daarom geen medewerking aan wilde verlenen. Maar de schrijvers hebben zich uitstekend gekweten om alle feiten en verhalen goed te onderzoeken en te verifiëren. Dit blijkt uit de noten na elk hoofdstuk en de verantwoording achterin het boek. Het is daarom wel interessant en goed om te weten hoe onze prins zijn ondernemingen is gestart en heeft vervolgd. Toch heel veel meer dan alleen zijn onroerend goed activiteiten waardoor de "pandjesprins" in negatieve zin bekend is geworden en laatstelijk bekend is geworden met de verbouwing van het circuit Zandvoort en het naar Nederland halen van de F1 races.
Het verhaal is, zoals goede onderzoekjournalisten betaamt, lezenswaardig geschreven zodat het een plezier is om naast alle feiten en zaken over de prins zijn activiteiten te lezen.
Tuurlijk heb je als lezer een moreel kompas waardoor je snel een oordeel hebt over de zaken welke hij heeft aangepakt en de manier waarop, maar aan de andere kant is het ook een man die creatief en ondernemend bezig is om zichzelf financieel staande te houden en niet om financieel afhankelijk te zijn van staat dank zij zijn afkomst. Alleen zou je mogen verwachten dat er voldoende "goede" mensen om hem heen staan die hem beschermen tegenover kwade personen/organisaties die hem "misbruiken". Maar dat geldt voor alle ondernemers of je nou prins bent of niet. Hij leert hier hopelijk ook van.
Van harte aanbevolen.

Meer recensies van