Klasse thriller

Anita Larkens 13 november 2005
maar de allergrootste misser is de Nederlandse titel van het boek.,Misdaadlocatie Oxford. Niet verwonderlijk, aangezien dat voor schrijfster Victoria Blake bekend terrein is. Ze is er geboren en haar vader gaf er college. Even leek het er op dat Blake advocate zou worden, maar via haar werk bij een uitgever werd de liefde voor het schrijven aangewakkerd. Schaduw van het verleden werd Blake's debuut-thriller, en nu is er De tweelingbroer, een hernieuwde kennismaking met detective Samantha (Sam) Falconer.

Een complexe persoon, die Sam. Voormalig judo-kampioene, tegenwoordig detective en zelfverdedigings-instructrice met een identiteitscrisis. Die laatste wordt veroorzaakt door een afwezige/aanwezige vader, zorgen om broerlief en overbetrokkenheid bij de allernieuwste 'zaak': de vermissing van Oxfords roeitalent Harry Cameron.

Het is nogal wat om te behappen; doodgewaande pappie en de Ierse Zaak, de jonge Godvrezende Cameron, gespuis op de markt in Portobello, wetsovertredende buurvrouwtjes, een langharige slotenmaker met sex-appeal. Sam probeert nogal wat traumaatjes in een keer te verwerken. En dat kan nooit goed gaan. Er hadden best een paar personages uit gemogen. Het bejaarde buurvrouwtje dat sigaretten smokkelt bijvoorbeeld, of al die coaches, en - wat mij betreft - het hele judo-gebeuren. Het enige dat Sam er nu nog mee doet zijn die zelfverdedigingscursussen, en daar komt ze na de eerste bladzijden niet meer op terug.

Maar de allergrootste misser is de Nederlandse titel van het boek. Cutting Blades was de oorspronkelijke titel. Waarom dan De Tweelingbroer? Voor de Nederlandse lezers was het over-overduidelijk dat de persoonsverwisseling bij de verkrachtingszaak simpelweg te verklaren was doordat Harry Cameron een tweelingbroer had. Jammer, jammer, jammer. Iedereen in het boek was volkomen verrast door deze David, maar wij dus niet.

Die titel, die valt Blake niet aan te rekenen. En toegegeven, de vele personages hebben allemaal een functie. Voeg daarbij de knappe schrijfstijl, de goede psychologische ontwikkelingen en de kwetsbaarheid van hoofdpersoon Sam, en je hebt een klasse thriller. Het is moeilijk voor te stellen dat De Tweelingbroer pas Blake's tweede thriller is. Ze schrijft alsof ze haar levenlang niet anders gedaan heeft. Nog steeds. Want eind 2006 komt haar volgende boek: 'Skin and Blister'. Laten we hopen dat de Nederlandse titel deze keer niet teveel van de plot weggeeft.

Meer recensies van Anita Larkens