Een crime passionel

Anita Larkens 28 mei 2006
een disfunctioneel gezin, een getormenteerde dochter, een journaliste die geboeid raakt door de achtergronden. ,Hoewel Laura Wilson al een zestal misdaadromans op haar naam heeft staan, is Duizend Leugens mijn eerste kennismaking met deze auteur, die volgens zeggen in de categorie Ruth Rendell/Minette Walters valt.

Duizend leugens is een gelaagd verhaal over huiselijk geweld en familierelaties. Journaliste Amy Vaughan, zelf niet ongeschonden uit haar jeugd gekomen, stuit bij toeval op een dagboek van Mo Shand, het zusje van de voor moord veroordeelde Sheila Shand. Amy's speurtocht naar het verhaal achter het dagboek brengt haar tot de ontdekking dat de Shands familie van haar zijn.
Amy heeft net haar moeder verloren, maar krijgt amper de tijd om te rouwen. Niet alleen staat haar onbetrouwbare vader plotseling voor haar deur, ook de zaak Shand kruipt Amy diep onder de huid.

Laura Wilson is een echte "slow-starter". De eerste drie hoofdstukken, wanneer Amy de flat van haar overleden moeder opruimt, zijn weliswaar bedoelt om een context te scheppen, maar zijn desalniettemin saai. Pas als Amy met het dagboek van Mo Shand onder de arm op onderzoek gaat heeft de auteur haar draai gevonden. Vanaf dan leest Duizend leugens lekker weg. Wilson is een zeer beeldende schrijfster. Het laantje naar het huis van de Shands, het hekje, de kerk. De ingetogen fleurigheid van de kamers in het huis van Sheila Shand.

Het ligt voor de hand om een parallel te trekken met De beeldhouwster van Minette Walters. Een crime passionel, een disfunctioneel gezin, een getormenteerde dochter, een journaliste die geboeid raakt door de achtergronden. In een vergelijking beheerst Walters de psychologie net iets beter dan Wilson.

Wat mij betreft had het zware thema (huiselijk geweld) meer invoelbaar gemogen. Sheila Shand vertegenwoordigt de gevolgen van de grove mishandelingen, maar Wilson duikt niet écht onder de oppervlakte. Ze stipt het onderwerp aan, door middel van haar eigen leven en dat van buurman Charlie, en effent daarmee een pad dat ze voor een deel onbewandeld laat. Dat is een keuze. Een keuze die haar in elk geval zoveel waardering oplevert dat Duizend leugens op de shortlist vooor de "Duncan Lawrie Dagger" is beland.

Meer recensies van Anita Larkens