Fraude op de truffelmarkt, en nog veel meer ...

Anna Bakker 26 september 2021
Deze tweede druk (augustus 2021, nieuwe coverafbeelding, andere uitgever dan de eerste druk) van 'De zwarte diamant', waarvan de eerste in 2011 in Nederlandse vertaling verschenen is, is geen herziene vertaling zoals met de delen 1 en 2 gedaan is. Althans, het staat niet vermeld en ik geloof het, want de tekst loopt aanmerkelijk vloeiender dan die van de herzieningen. Tot mijn opluchting zitten er - in tegenstelling tot in de herziene vertalingen - nauwelijks fouten in.

Bruno treedt in dit derde deel van de reeks een aantal malen heldhaftig op, kookt voor zijn jachtmaten, bemoeit zich zoals gewoonlijk met alles wat er in Saint Denis (fictieve plaats in de Dordogne) gebeurt en heeft een liefdesleven waarvan niet duidelijk is waartoe het zal leiden. Druk baasje, want ondertussen moet de moord op een van zijn vrienden opgelost worden en lijken er frauduleuze praktijken gaande op de truffelmarkt.
We krijgen truffelles, kookles en inzicht in de plaatselijke politiek (verkiezingen!). Daarnaast weidt Walker uit over de koloniale geschiedenis van Frankrijk met Vietnam. Deze 'colleges', zoals ik ze noem, zijn interessant, maar ook ingewikkeld voor wie er net als ik weinig van afweet.
Het is een beetje veel en daardoor een minder luchtig geheel dan de voorgaande delen.

In de Bruno-reeks zijn inmiddels veertien delen verschenen (als deze lijst klopt: https://www.fictiondb.com/series/bruno-chief-of-police-martin-walker~11844.htm). Ik hoop van harte dat CreditsBooks dóórzet en het niet bij de eerste drie laat.

Zie http://www.brunochiefofpolice.com/ voor meer info over Bruno, zijn hobbies, de wijnen en gerechten die gereserveerd worden, enzovoort.

Meer recensies van Anna Bakker