Sokken die de benen nemen

Anna Bakker 15 oktober 2021
Voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of zes. Zó leuk dat ik dat te beperkend vind en zeg: voor alle leeftijden.
Verdwenen sokken kunnen overal en nergens zijn. Feit is, dat ze de benen hebben genomen.
In dit boek heeft Justyna Bednarek de avonturen opgetekend van tien verdwenen sokken, zes linker- en vier rechter-, waaronder drukke sokken met beskleurige stippen, deftige sokken van zwarte zijde en sokken van ruwe schapenwol die in de wasmand blijven liggen omdat niemand zin heeft ze met de hand te wassen. De sokken trekken ieder voor zich de wijde wereld in, of de politiek, of waarheen dan ook. Waar het om gaat: ze worden BELANGRIJK.

Aan begin en eind van het verdwenensokkenboek komen een moeder en dochter (kleine Bee) voor, kennelijk bedoeld om de 'losse' verhalen, één per sok, tot een geheel te smeden. Dat geeft net het beetje extra dat het boek áf maakt.

De toepasselijke illustraties zijn van Daniel de Latour.
Vertaling uit het Pools: Jo Govaerts/Volt

Meer recensies van Anna Bakker