Vermakelijk

Anna Bakker 09 augustus 2019
De Engelse titel 'Dirty Little Secrets' dekt de lading beter dan de slappe vertaling 'Iets te verbergen', maar het gaat om de inhoud. En die is goed. Vermakelijk verhaal, dat ik met veel plezier en een grote grijns gelezen heb. Het is misschien niet heel netjes om een boek waarin een dode te betreuren valt vermakelijk te noemen, maar ik doe het toch.
Jo Spain is er uitstekend in geslaagd de sfeer en de onderlinge verhoudingen te tekenen zoals die zich binnen de met een hek omheinde kouwekakbuurt voordoen. Dan kan het gebeuren dat iemand, in dit geval Olive Collins, bewoonster van een op het terrein uit de toon vallende kleine cottage, drie maanden dood in haar huis ligt zonder gemist te worden. Vermoord? Zo ja, waarom en wie is de dader? Politieonderzoek wijst uit dat menige bewoner wel iéts te verbergen heeft. Kleine en grote geheimen komen aan het licht. Liefde, hebzucht, verdriet, jaloezie, woede, geen emotie blijft de lezer bespaard vanuit de verscheidenheid aan invalshoeken die Spain presenteert. Mooi gedaan!

Geen doorsneethriller, geen zware kost, nauwelijks thrilling, wél boeiend en steeds weer verrassend. Waar gaat het heen?
Het genre moet je liggen. Het is in de trant van 'De wraak van meneer Heming' van Phil Hogan (https://www.hebban.nl/recensie/anna-bakker-over-de-wraak-van-meneer-heming), een boek dat hoog op mijn favoriete-boeken-ooit-lijst staat, maar lang niet bij iedereen in de smaak valt. Ook een boek als 'Justine' van Anne-Laure van Neer past in dit vermakelijkethrillergenre.

Meer recensies van Anna Bakker