Het werk van de crime scene cleaner

Anna Bakker 13 juni 2022
Maurits Knegt schrijft zoals hij praat: to the point.
Zeer prettig leesbare korteverhalenbundel, waarin alle verhalen over hetzelfde onderwerp gaan, namelijk het schoonmaken van plaatsen delict, zodat ze toch één geheel vormen. Nu en dan een paar verhalen lezen, niet alles achter elkaar, luidt mijn leespleziertip. Het is namelijk veel. En zware materie, zij het luchtig en met humor gebracht, wat de verhalen 'leuk' maakt.
Knegt vertelt over zijn veelal onsmakelijke werk (iémand moet het per slot van rekening doen, en ook netjes doen); dat doet hij met respect voor de slachtoffers en hun naasten. Hij toont sociale bewogenheid, tot op zekere hoogte betrokkenheid, psychologisch inzicht en levenservaring. Kortom, de auteur weet van wanten.

'Is dit uw werk' is interessant en leerzaam, immers je leest over een vak en werkzaamheden waarover je nooit hoort: crime scene cleaner. Op beroepskeuzelijsten komt dit beroep niet voor. Goed dat er mensen zijn die verder kijken, die het aandurven en aankunnen, en specialisten worden zoals Maurits Knegt.

Aanrader voor lezers die nieuwsgierig zijn naar wat er na een al dan niet dubieus sterfgeval zoal gebeurt c.q. moet gebeuren op de plaats van overlijden.

Meer recensies van Anna Bakker