Giftig

AnnekeT 17 februari 2024
Mara is psycholoog en verandermanager. Na een heftige periode, waarin problemen met haar vriend een grote rol spelen, neemt ze op verzoek van haar vriendin een tijdelijke klus aan. Ze gaat een maand lang naar een landgoed, Huis ten Have te Veenbrug in Groningen, om een 9-jarig meisje, Annabel van Haeften, te observeren.

Al bij aankomst en de eerste contacten voel je de gespannen sfeer die er heerst binnen de familie en de medewerkers op het landgoed. Er blijkt van alles aan de hand te zijn. Langzaam komt Mara steeds meer te weten, ondanks het feit dat mensen proberen van alles geheim te houden.

Het verhaal bouwt steeds spanning op. De hoofdstukken zijn van verschillende lengte, maar nooit erg lang. Iedere keer kom je iets meer te weten. Dit alles maakt dat je door wilt lezen, omdat je wilt weten wat er allemaal speelt. Langzaam kom je erachter dat er niet zozeer iets met het meisje, Annabel, aan de hand is, maar dat haar omgeving een giftige invloed heeft.

Wat ik ook mooi vond is dat het verleden van Mara uiteindelijk terugkomt en verweven wordt in het verhaal. Haar vriend blijkt gevaarlijker te zijn dan gedacht. En haar vriendin blijkt andere motieven te hebben dan gedacht.

Ik merk wel dat je op sommige momenten echt even de aandacht erbij moet houden. Hoewel de verschillende personen echt goed uitgewerkt zijn, moet je soms even nadenken over wie er nu gesproken wordt. Wie is bijvoorbeeld degene die Mara's auto buiten de schuur heeft gezet, zodat deze door een vluchtend familielid kon worden gebruikt? Later wordt dit wel duidelijk.

Al met al een prachtig boek, echt de moeite waard.

Ik las dit boek in het kader van de Facboek-groep Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT