Hart en Hemel

AnnekeT 07 april 2024
Ik heb dit boek vanmorgen in bijna één ruk uit gelezen. Ik vond het zeer indrukwekkend. De worstelingen van de hoofdpersoon met zijn geaardheid, die in conflict is met wat hem zijn hele leven is voorgehouden. Maar ook de geheimen van zijn naasten, alles wat er speelt, wordt heel goed beschreven en langzaam uit de doeken gedaan. Hoe een geloof onderdrukkend kan zijn. Maar ook dat het ánders kan zijn, dat er ook acceptatie kan zijn. Ik vond ook de worstelingen van de mensen binnen de kerkgemeenschap mooi gebracht. Dat ze moeite hebben met het feit dat mensen afgerekend worden op wat een ánder gedaan heeft. Zoals Eva, die het verwijt krijgt dat ze niet voldoende moeite voor GertJan zou hebben gedaan. En de consequenties die uitsluiting ook voor naasten heeft. Daarnaast nog het verhaal over psychische problemen, die binnen de gemeenschap niet erkend worden. Er worden zoveel thema's aangestipt. En toch blijft het een duidelijk verhaal.
De hoofstukken zijn kort, wat helpt om het behapbaar te maken.

Ik twijfelde tussen 4 en 5 sterren, heb uiteindelijk toch gekozen voor 5. En dat doe ik niet snel!

Ik las dit boek in het kader van de Facebookgroep Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT