Verrassende dystopische thriller

AnnekeT 11 maart 2024
Bij de titel en de beschrijving dacht ik eerst: iets met vampiers en weerwolven. Maar het is verrassend anders. Een wereld waarin experimenten op en met mensen gedaan worden.

Het boek wordt volledig verteld vanuit het perspectief van Olivia. Olivia is rebels, onbevreesd, doet vaak haar eigen ding en is absoluut niet op haar mondje gevallen. We volgen haar innerlijke strijd tegen haar bloeddorst. Ze probeert de controle hierover te behouden maar helaas heeft ze dit niet zelf in de hand. Enkel Jake is in staat om het beest in haar te kalmeren maar daardoor vreest ze de macht die hij over haar kan uitoefenen. De dynamiek tussen Olivia en Jake wordt mooi in beeld gebracht in het boek en de onderhuidse spanning tussen hen beiden is goed voelbaar.

De spanning wordt ook ieder keer groter omdat je steeds meer te weten komt over wat er allemaal speelt. Ook is de vraag of degene die je eerst als slechterik beschouwt wel zo slecht is en vice versa. Daar wordt mooi mee gespeeld. De vraag is aan het einde van het boek nog niet opgelost.

Ik vond de ontwikkeling van Olivia ook mooi. Je merkt dat ze groeit en eigen keuzes probeert te maken, hoewel ze steeds gehinderd wordt door haar bloedlust en door wat anderen van haar vragen. Het spannende is of haar eigen keuze uiteindelijk goed uit gaat pakken, of dat ze zichzelf zal verliezen.

De hoofdstukken zijn niet al te lang, wat het voor mij makkelijker leesbaar maakt. Het is, met 426 pagina's, wel een redelijk dik boek. Nu heb ik daar geen problemen mee, maar anderen wellicht wel. Een dystopie is ook duidelijk iets anders dan een utopie (die vaak niet zo mooi blijkt te zijn als men denkt). Hier is meteen duidelijk dat er veel niet klopt.

Ik vond het een prachtig boek.

Ik las dit boek in het kader van de Facebook-groep Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT