Geschiedenisboek over Mussolini

Annelies Tielen 04 augustus 2020
Via een Hebban Leesclub kreeg ik het prachtig vormgegeven M. Het boek is genomineerd voor de Europese Literatuurprijs en dat vind ik toch wel opmerkelijk. Alhoewel het boek prachtig geschreven is, soms zelfs te moeilijk, te mooi en niet helemaal passend bij de inhoud, vind ik het geen kandidaat voor een literaire prijs. Het is een zeer gedetailleerd geschiedenisboek, maar dan literair geschreven. De mate van detail, elk hoofdstuk beslaat 1 jaar, is groot, voor mij té groot. Aangezien ik niet ingelezen ben in de Italiaanse geschiedenis en alles en iedereen nieuw voor me is, is de hoeveelheid informatie overweldigend. Ik heb er bij zitten googlen, keer op keer de karakteropsomming achter in het boek geraadpleegd, en ben op het gebied van Italiaanse geschiedenis (maar dan wel slechts die paar jaar) een stuk wijzer geworden.
Uiteraard heb ik ook over Mussolini geleerd; een opportunistische politicus die in de nadagen van de eerste Wereldoorlog in een verscheurd en zeer complex land, zijn slag slaat. Over de mens Mussolini kom je helaas veel minder te weten; we leren dat hij de huwelijkse trouw niet te serieus neemt, woede-aanvallen heeft, maar dit had voor mij uitgebreider gemogen. Dan had het boek me waarschijnlijk meer gemoeid. Dit is het eerste boek van een trilogie. Ik denk dat ik deel twee en drie aan me voorbij laat gaan. En dat zegt denk ik genoeg.

Meer recensies van Annelies Tielen