Een beklemmend verhaal.

Vogeleiland Marion Pauw
Paperback Nederlands - 272 pagina's
ISBN 9789048854943
Eerste druk mei 2021

====We stonden naast elkaar in de ondiepe slenk toen Marianne in elkaar kromp. “Is het begonnen”, vroeg ik. Ze knikte. “Liefje dat is geweldig”, zei ik.====

Marianne de oudere zus van Nicole is weggelopen van huis.
Ze zette zich af tegen alles wat burgerlijk was en kleedde zich voornamelijk in het zwart.
Marianne lijkt daarna van de aardbodem verdwenen.

De ouders van Marianne doen aangifte van vermissing en krijgen een familie rechercheur toegewezen: Christine.
Haar moeder hangt overal in de regio briefjes op met de foto van Marianne.
“We houden van je. We missen je. Kom terug”.
Haar vader kwijnt weg en verwijt zichzelf dat het zijn schuld is dat Marianne verdwenen is.
Nicole had ruzie met Marianne en denkt dat het allemaal haar schuld is.
De hele verdwijning heeft een flinke impact in het gezin.

Het verhaal wordt in het begin verteld door Berend en Nicole.
Later in het verhaal komt er een derde persoon bij.

Als Marianne een lekke band krijgt met haar fiets komt ze bij Berend terecht. Hij biedt aan om haar band te plakken. In eerste instantie weigert ze maar gaat toch de schuur binnen.

===Het regende op de dag dat ik Marianne ontmoette. Ze had een lekke band. Ze had geen regenjas aan. Ik remde en stapte af. “Kan ik je helpen?” vroeg ik. “Nee” zei ze, “laat me met rust”.===

In het begin draaien Berend en Marianne om elkaar heen.
Hij is stukken ouder dan zij bovendien heeft hij een vriendin.
Als hij 's avonds in de stad loopt met zijn vriendin Bettina ziet hij ineens Marianne staan met een groep vrienden.

===En toen was daar Marianne. Ze stond met een groep vrienden en gaven elkaar een joint door. Ze keek me recht aan met die diepblauwe ogen. Het leek of ik gehypnotiseerd was.===

Als Marianne na enkele dagen naar schuur komt waar Berend verblijft is de spanning voelbaar tussen die twee.
Hij neemt Marianne mee naar één van de eilanden: Vogeleiland.
Marianne fantaseert dat ze hier zou kunnen leven met Berend.
Eigenlijk mogen er geen mensen komen op dat eiland laat staan wonen.
Toch besluit Berend dat dit eiland rust geeft en samen bouwen ze een hut om in te wonen.

Wat een spanning voelde ik door het hele verhaal.
Ik kon het niet los laten omdat ik wilde weten wat er gebeurde.
Door het verhaal van Nicole kom je te weten wat er speelde in de omgeving en wat een trauma het hele gezin heeft opgelopen.
Berend vertelt over het leven met Marianne op Vogeleiland.
Hij werkt als rattenvanger en haalt regelmatig boodschappen op het vaste land.
Alleen gebeurt er iets wat heel hun vrije leventje in de war gooit en raakt Berend verstrikt in een dubbelleven.
Er zijn wat gebeurtenissen die onrealistisch zijn maar de spanning blijft beklemmend.
Het plot is verrassend en enigszins triest.

Rotterdam, 8 april 2021
Annemarie van de Kuilen