Vol mysteries

Annemarie 08 oktober 2019
Kwijt is het nieuwste werk van Sandra J. Paul, een divers auteur die stilaan bekend wordt omwille van haar vele bijzondere boeken. Om het nu gaat om een zeer intense Young Adult (Hart-Slag, geschreven als Joanne Carlton), een spannend kinderboek (De Duistere School) of een dystopie (Stof, geschreven als Joanne Carlton), of een thriller zoals Kwijt, het lijkt wel alsof ze elk genre moeiteloos aankan.
Ik ben al meerdere malen overdonderd door de kwaliteit van haar werk, maar met Kwijt legt ze de lat opnieuw een niveau hoger, waardoor ik me afvraag hoeveel hoger ze nog kan gaan.
Kwijt vertelt het verhaal van een patissier, Jim, die een mooi leven leidt in Londen. Maar als hij op een dag wakker wordt in zijn ouderlijk huis in Vlaanderen, is hij exact twee jaar aan herinneringen kwijt. Jim heeft die twee jaar zijn leven geleid, alleen herinnert hij zich niet meer wat er in die tijd gebeurd is. Zijn vrouw is met de noorderzon verdwenen en zijn zoon haat hem zo erg dat hij hem liever kwijt dan rijk is. Alles is dus vreemd in Jims leven, tot op het punt dat hij wanhopig tracht zijn herinneringen terug te krijgen, ook al betekent het dat hij daarvoor ook mogelijk een afschuwelijke waarheid onder ogen moet komen. Want als hij zijn zoon en andere mensen in zijn naaste omgeving mag geloven, was hij een vreselijk mens geworden in die twee jaar.
De lezer staat even verstomd als Jim en ontrafelt samen met hem mondjesmaat het verleden. En wanneer dat gebeurt - stukje na stukje - komt de ene schok na de andere. Ik had een bepaald beeld in mijn hoofd gevormd over Jims verleden en hoe zijn leven in elkaar zat, maar elke theorie werd met elk hoofdstuk compleet vernietigd. Zelfs de allerlaatste pagina bevatte nog een plottwist die ik absoluut niet zag aankomen.
Dit soort van boek kan enkel geschreven worden door iemand die de materie goed beheerst en de lezer zelfverzekerd naar het hoogtepunt brengt. Kwijt is een unieke thriller die gemakkelijk een film zou kunnen worden. Wie weet gebeurt dat ooit wel echt.

Meer recensies van Annemarie