Hoe hard kan overleven zijn!

Annemieke de Jong 15 november 2019
Dankzij NetGalley kreeg ik een arc - in ruil voor een recensie.

Schrijfster Heather Morris werd bekend doordat ze het verhaal van Lale - de tatoeëerder van Auschwitz - beschreef. En ook al lieten sommige feiten vraagtekens achter bij lezers die regelmatig WOII verhalen lezen, het bleek een verhaal over overlevers, over mensen die deden wat ze moesten doen om te kunnen overleven. Dit wetende zorgt het ervoor dat haar boek een hartverscheurend verhaal bood, dat menig lezer wist te raken.

In Cilka's journey maken we kennis met één van de mede-overlevers met wie een bijzondere vriendschap met Lale en Gita in Auschwitz is ontstaan. Een 16-jarig meisje werd gedeporteerd naar Auschwitz, en ook zij had geen andere keuze dan - om net als zoveel anderen - die dingen te doen die haar hielpen het te overlven. Maar waar voor veel van de weinige overlevers gold dat ze na Auschwitz konden zoeken naar familie, vrienden, geliefden - bleek Cilka's lot totaal anders, nadat ze Auschwitz verliet. Een relatief weinig verteld verhaal, dat het verhaal is van meer dan één overlever.

Om te overleven deed Cilka wat ze moest doen. Maar uiteindelijk resulteerde haar overlevingsdrang en de daaruit voortgekomen daden ervoor dat ze beschuldigt werd van samenwerking met de Nazi's, en dus moest ze naar een Russisch werkkamp. Ook al bestond er geen erger lot dan Auschwitz, dit kamp na het overleven in Auschwitz was zwaar voor haar. Werken was de enige manier om te overleven. Net als in Auschwitz ontstonden vriendschappen, was er geweld en verkrachting, net als in Auschwitz ontstond er liefde tussen mensen. Cilka was één van hun die de liefde (her)ontdekte.

Het verhaal van Cilka is hartverscheurend. De hel overleven, alleen maar om naar een volgende 'hel' te gaan, ze verborg haar geheimen over Auschwitz, bang wat anderen er van zouden denken. Ze liet zich trainen tot verpleegster en werkte hard, niet alleen om zelf te overleven, maar ook zodat ze kon zorgen voor anderen. Maar dat is niet makkelijk, helemaal niet gezien de gedachten aan Auschwitz die haar soms in halen en het leven in het kamp nog moeilijker maken.

Liefhebbers van de Tatoeëerder van Auschwitz kan ik dit boek absoluut aanraden. De zelfde schrijfstijl en de wijze waarop Lale en Gita ook in dit boek een plekje hebben weten te veroveren, net als ook in Cilka's hart. Ze beweegt en raakt lezers, net als ze ook met haar vorige boek deed. En ook al geldt ook voor dit boek dat het zeker niet allemaal om feiten gaat, dat personages fictie zijn - maar gebaseerd op verslagen van overlevers, kan ik eerlijk zeggen - dat het fictie is maakt niet uit... Het is een verhaal dat weet te raken over het vreselijke lot van een vrouw die wist te overleven in Auschwitz, alleen maar om opnieuw gevangen genomen te worden.

Meer recensies van Annemieke de Jong