Een super flucking goede roadtrip

"Volgens Jax is angst gewoon je hoofd dat je zegt dat je iets niet kan, en dapper zijn is dat dan toch doen. Hij vindt mij ook de dapperste gast die hij kent, maar dat zeg je natuurlijk als beste vriend. Ik weet zelf niet of het wel waar is."

Jax en Norman zijn twee bijzondere jongens. De een lijkt te doen wat hij wil en heeft de lachers op zijn hand. De ander is de perfecte serieuze sidekick die soms een beetje zelfvertrouwen mist. Vrij snel na hun kennismaking is een vriendschap geboren. Een vriendschap die leidt tot een 5 jaren plan. Want beide jongens zijn dol op comedy en dus zijn ze vast besloten. Over 5 jaar willen ze o.a. met hun eigen show op het podium staan van het Edingburgh Fringe Festival. Maar dan krijgt Sadie, de moeder van Norman, 's morgens een verontrustend telefoontje. Jax is op twaalfjarige leeftijd overleden...

Een heftige gebeurtenis die ervoor zorgt dat Norman zijn leven op zijn kop staat. En dan neemt Sadie een besluit... waarom wachten tot over 5 jaar. Dit jaar nog gaan ze op een roadtrip, met als doel het Edingburgh Fringe Festival en natuurlijk ook, het vinden van Norman zijn vader... als dat geen avontuur wordt?

Schrijfster Julia Henderson slaagt er in om op een relatief luchtige wijze serieuzere onderwerpen zoals het overlijden van een vriend, de zoektocht naar een vader, het bereiken van doelen, het uit laten komen van dromen, volwassen worden en ernstige huidproblemen mee te nemen in De goede grap van Norman Foreman.

Het boek is enorm toegankelijk geschreven en wil je gewoon door laten lezen, want gaat hij dat Fringe Festival halen en hoe zit het met die vader. En kan Norman Foreman eigenlijk niet veel meer dan iedereen ooit dacht?

"Iemand heeft ooit eens tegen me gezegd dat als je een probleem hebt waar een oplossing voor is, het geen zin heeft om te piekeren. En als je een probleem hebt waar geen oplossing voor is, heeft het ook geen zin om te piekeren."

Het boek zit bomvol hartverwarmende personages, en zelfs die personages waarvan je het eigenlijk niet zou verwachten aan het begin, blijken een grotere rol te gaan spelen in het leven van Sadie en Norman... Je kunt als lezer dan ook niet anders om deze stuk voor stuk totaal van elkaar verschillende personages in je hart te sluiten. Zonder het te weten vormen ze de familie die Norman nooit heeft gehad, en dat niet alleen. Ze vormen een familie voor de lezer. Hoe bijzonder is dat!

Een prachtig boek dat je laat lachen, waarbij je soms een traan moet wegslikken, maar dat overall vooral prachtig is!

Meer recensies van Annemieke de Jong