De functionerende burn-out; een nieuw fenomeen

AnneS 17 december 2022
Toen ik de titel van dit boek zag was ik gelijk benieuwd naar de inhoud van het boek. De term burn-out is inmiddels bekend in de maatschappij. Maar de term Burn-on was mij nog onbekend. Ik heb lang getwijfeld of ik mogelijk een burn-out heb. Maar doordat ik nog steeds functioneer is dat waarschijnlijk niet het geval. Door het boek te lezen hoopte ik meer te weten te komen over wat een Burn-on is, hoe het ontstaat en ook hoe je kan herstellen van een Burn-on. Door het lezen van het boek vermoed ik dat ik last heb van een Burn-on.

Alles wat ik wilde weten over het fenomeen Burn-on komt langs in het boek. De verschillende hoofdstukken hebben een logische opbouw. En de schrijfstijl van Mieke Lannoey is erg prettig. Er staan geen moeilijke woorden of lastige zinnen in. Mieke heeft ook een heel persoonlijk verhaal geschreven wat ik erg dapper vind. Maar waardoor je wel veel vertrouwen krijgt in de auteur. Zij is een echte ervaringsdeskundige! Ik had tijdens het leven van het boek veel aha-momenten. In het eerste deel wordt vooral veel uitleg gegeven. In het tweede deel wordt middels een 10 stappen plan uitleg gegeven om uit een Burn-on te komen. Deze stappen vind ik erg praktisch. Doordat er per stap meerdere tips worden gegeven kan je kiezen wat het beste bij jou past. De verschillende tips zijn (in principe) makkelijk uit te voeren. Toch zal het moeilijk zijn om oude patronen los te laten.

Het boek heeft een mooie cover. Het golvende water wat maar door blijft gaan is eigenlijk een parallel aan het door blijven gaan terwijl je lichaam eigenlijk al veel signalen heeft gegeven dat het rust nodig heeft. Ook past het goed bij de auteur die fervent surfster is.

Ik zou het boek aanraden aan iedereen die weleens last heeft van stress klachten. Daarnaast is het ook een goed boek voor mensen die erg perfectionistisch zijn. Perfectionisten hebben de neiging om hun lat veel te hoog te leggen waardoor ze erg vatbaar zijn voor een Burn-on.

Meer recensies van AnneS