Centreren

AnneS 05 februari 2023
Vanuit mijn therapie (PMT) ben ik al heel erg bezig met het ontdekken wat mijn grenzen zijn. Vooral door te ontdekken welke signalen je lichaam aangeeft. Daaruit moet je dus kunnen afleiden wat je grenzen zijn. Dit blijft voor mij moeilijk dus mij hoop was dat dit in dit boek aan de orde zou komen. Daarnaast hoopte ik dat er veel voorbeelden in het boek zouden staan.

In hoofdstuk 4 gaat het over centreren. Dit betekent jezelf voelen, contact hebben met jezelf, zijn waar je bent: in je lichaam. Dit was voor mij het belangrijkste hoofdstuk. Er staan veel opdrachten in waar ik mee aan de slag kan. Wat mij het meest is bijgebleven zijn de symptomen die je kan krijgen als je grenzen worden overschreden. Vooral van verkrampte spieren en tinnitus heb ik nog weleens last.

De omslag van het boek is ontzettend passend bij het boek. Daarbij is de lijn je grens en de vlakken zijn de situaties waarbij er over je grens wordt gegaan.

Kortom: doe je vaak dingen waarvan je achteraf denkt dat had ik niet moeten doen of ervaar je regelmatig lichamelijke ongemakken door dat je meer hooi op je vork neemt dan je eigenlijk wil. Dan is Tot hier en niet verder zeker een aanrader. Er staan veel praktische opdrachten en veel voorbeelden in die je kunnen helpen bij het aangeven van je grenzen.

Meer recensies van AnneS