Een boek over mentale kracht

AnneS 12 november 2022
In 2019 is het groot nieuws. In Ruinerwold ontsnapt een jongen van een boerderij. Wat zich precies op de boerderij heeft afgespeeld is onduidelijk. De wildste verhalen worden de wereld in geslingerd. In 2021 wordt er een documentaire uitgezonden. Ik heb deze documentaire met verwondering zitten kijken. Ik kon toch moeilijk bevatten dat iemand zo mee kan gaan in waanideeën van één man.

Hoewel ik de documentaire indrukwekkend vond had ik het gevoel dat niet alles was verteld. Vooral het psychologische aspect ontbrak naar mijn mening.

Nu 3 jaar na zijn ontsnapping brengt Israel een boek uit over zijn ervaringen tijdens het opgroeien in dit gezin. Wat ik mooi vind is dat hij het uitsluitend heeft over wat hij heeft meegemaakt. Zo krijg je geen sensatie verhaal maar een persoonlijk verhaal van een jongen die onderdrukt wordt door het gedachtegoed van zijn vader. Hij beschrijft alle gevoelens die hij heeft.

Israel weet ook duidelijk te beschrijven wat zijn vader nou precies geloofd. Dit stuk heb ik in de documentaire niet goed begrepen maar door het zwart op wit te lezen werd het mij iets duidelijker. Begrijpen zal ik het nooit doen. Maar begrijpen wat een kind doormaakt dat mentaal onderdrukt wordt doe ik wel.

Ik vind het een puur verhaal van een jongen die probeert te verwerken wat hem is overkomen. Een sterke jongen als je het mij vraagt.

Meer recensies van AnneS